
Fritidshemmet
Fritidshemmets uppdrag är att stimulera elevernas utveckling och lärande, samt erbjuda eleverna en meningsfull fritid. Fritidshemmet är en betydelsefull del av elevernas hela skoldag, och ska även erbjuda eleverna rekreation och vila.
Undervisning i fritidshemmet ska ges en vid tolkning där omsorg, utveckling och lärande utgör en helhet. Undervisningen kompletterar förskoleklassen och grundskolan genom att lärandet i högre grad ska vara situationsstyrt, upplevelsebaserat och grupporienterat. Undervisningen ska utgå från elevernas behov, intressen och erfarenheter.
Kompetensutvecklingsinsatser till personal
För att utveckla och stärka undervisningen i fritidshemmet har fritidshemsutvecklingen erbjudit kompetensutvecklingsinsatser till fritidshemmets personal. Dessa har erbjudits i tre spår: ett spår som riktar sig till nya och befintliga lärledare, ett spår som riktar sig till personal med kort erfarenhet eller utan pedagogisk utbildning och ett spår som riktar sig till all personal i fritidshemmet.
Mot bakgrund av den fritidshemsutveckling som har gjorts och de behov som har identifierats kommer kompetensutvecklingsinsatserna framåt erbjudas i två spår: kompetensutveckling för all personal i fritidshemmet och ett nätverk för kollegialt lärande. Syftet är att ytterligare stärka och utveckla fritidshemmets uppdrag och det systematiska kvalitetsarbetet avseende fritidshem, både på enhetsnivå och huvudmannanivå.
Nätverk för kollegialt lärande
Det lärande nätverket är en plats för erfarenhetsutbyte och kollektivt lärande där delaktighet, dialog och medskapande är nyckelord.
Innehållet tar sin utgångspunkt i fritidshemmets uppdrag och undervisningspraktik, de aktuella nationella och lokala styrdokumenten samt utvärderingar av tidigare lärprocesser.
Nätverkets gemensamma lärande kommer ha fokus på:
- att kontinuerligt utforska, analysera och forma sin praktik med fokus på lärande och utveckling
- kollegialt lärande med lärande, utveckling och systematiskt kvalitetsarbete i fokus
- det intresseväckande lärandet som resurs för meningsfulla, relevanta och varierade arbetssätt som skapar motivation och aktivitet
- att utmana en differentierad undervisning som möter gruppers och individers behov och förutsättningar
- ett relationellt ledarskap som skapar motivation, lust att lära, delaktighet och tillhörighet
Publicerad den:
Senast Ändrad: