Hållbar arbetsmiljö

Arbetet med barn- och elevers utveckling och lärande upplevs som meningsfullt och väcker stort engagemang hos alla medarbetare. Arbetsglädje och trivsel skapar förutsättningar för goda resultat och hög måluppfyllelse vilket i sin tur skapar stolthet i organisationen.

Alla har ett ansvar att våga utmana och vara nytänkande i strävan att förbättra verksamheten och för att möta förändrade behov och förutsättningar. Alla medarbetare behöver gemensamt bidra till en arbetsmiljö som gör detta möjligt även då förutsättningarna upplevs utmanande. Ledarskapet är särskilt viktigt för att utveckling och god arbetsmiljö går hand i hand.

Bärande delar och kvaliteter för utvecklingsområdet är:

  • Gemensamt ansvar för arbetsmiljön
  • Engagemang och arbetsglädje
  • Trygghet och säkerhet

Den organisatoriska och sociala arbetsmiljön är en viktig förutsättning för att skapa bästa möjliga möte för lärande. Det är därmed allas ansvar att bidra till en arbetsmiljö där den fulla potentialen för att kunna nå målen frigörs. En stimulerande arbetsmiljö är avgörande för positionen som en attraktiv arbetsgivare och därmed en viktig dimension i en framgångsrik kompetensförsörjning.


En god organisatorisk och social arbetsmiljö bygger på en tydlig arbetsorganisation och att arbetstiden används på ett effektfullt sätt. De bästa förutsättningarna skapas genom samarbete där alla chefer, medarbetare och elever känner ett gemensamt ansvar och ges möjlighet att påverka sin arbetssituation.


Totalt sett finns mycket erfarenhet och kreativa idéer för att hitta lösningar på de utmaningar som verksamheten står inför. Ett kollegialt samarbete inom och mellan professioner internt och externt och på alla nivåer bidrar till utveckling och stärker förståelsen för helheten.

Chefer och medarbetare känner ett stort engagemang i att arbeta med barn och elevers lärande och utveckling. Genom samarbete förstärks upplevelsen av att delta i ett meningsfullt sammanhang och att resultat uppnås tillsammans.


En kultur där var och en bidrar till arbetsglädje och trivsel genom att förstärka det positiva och genom att lyfta andra skapar förutsättningar för välmående elever och personal. En god arbetsmiljö leder till friskare arbetsplatser och högre personaltillgänglighet.


Genom helhetssyn och ömsesidig förståelse för varandras uppdrag och förutsättningar, och en möjlighet att vara delaktig i utveckling och beslut, skapas kollektivt ansvarstagande.

Barn och elevers lärande och utveckling förutsätter en trygg och säker arbetsmiljö för alla, fri från kränkningar, hot och våld. Chefer och medarbetare behöver ges förutsättningar och stöd för att kunna undersöka och kartlägga eventuella risker samt att kunna vidta åtgärder för att förhindra att situationer med kränkningar, hot eller våld uppstår. Det är viktigt att dela med sig och ta del av andras erfarenheter och att applicera det beroende på de varierande lokala förutsättningarna.


För att stärka beredskapen behöver planer upprättas eller revideras och tänkbara scenarier förberedas och övas. Det ska vara tydligt för var och en hur olika situationer ska hanteras och vilka förutsättningar i övrigt som behöver skapas.


Andra viktiga åtgärder är att vidareutveckla förmågan avseende krisledning och kriskommunikation samt att stärka förmågan till samverkan med andra aktörer internt och externt.

Publicerad den:

Senast Ändrad: