Motiverande och aktiverande undervisning

Motiverande och aktiverande undervisning innebär att skapa en lärandemiljö som främjar barn och elevers lärande och utveckling.

En motiverande och aktiverande undervisning främjar en inställning till ett livslångt lärande med målet att barn och elever utvecklas och växer som människor. Det handlar om att i undervisningen skapa förutsättningar för barn och elevers motivation och aktiva deltagande som drivkraft för lärande och utveckling.

Bärande delar och kvaliteter för utvecklingsområdet är:

  • Relationellt ledarskap
  • Formativt förhållningssätt
  • Intresseväckande undervisning
  • Värdeskapande undervisning

Ett relationellt ledarskap utgör en grund för att bygga starka och stödjande relationer med barn och elever. Det inkluderar att visa empati, förstå barn och elevers individuella behov och skapa en atmosfär med öppet samtalsklimat där olikheter betraktas som en resurs för lärande, social och emotionell utveckling.


Ett relationellt och tydligt ledarskap har stor betydelse för att skapa en motiverande och aktiverande undervisning. Den vuxne har ett större ansvar än barnet och eleven för att skapa och stärka goda relationer. Det handlar främst om att möta och uppmuntra beteenden som bidrar till en positiv lärandemiljö, men även om att möta och motverka oönskade beteenden.


Ett relationellt och tydligt ledarskap bidrar till att undervisningen blir begriplig. Barn och elever förstår vad som förväntas, vad de ska lära sig, varför detta är viktigt och vad kunskapen ska användas till. Frågor och funderingar tillvaratas och språket integreras medvetet i undervisningen som ett aktivt redskap för lärande och utveckling. I en sådan begriplig undervisning är uppgifterna förvisso utmanande men hanterbara för barn och elever.

En undervisningspraktik som genomsyras av ett formativt förhållningssätt formeras utifrån de slutsatser som framkommer med barn och elever och vad resultaten visar. Det är särskilt viktigt för att skapa en motiverande undervisning.


Ett formativt förhållningssätt inbegriper en effektiv återkoppling som har fokus på lärandeprocessen. Effektiv återkoppling är kontextuell, relevant, anpassad och specifik så att det tydligt framgår vad som är bra och vad som behöver utvecklas. Fel och misstag omhändertas som möjligheter till lärande. För att återkopplingen ska vara användbar och formativ behöver den ge en bild av hur kunskapsutvecklingen ska ske inom ämnet eller området samt framåtriktad vägledning för det fortsatta lärandet.

En intresseväckande undervisning innehåller meningsfulla, relevanta och varierade arbetssätt som motiverar och aktiverar barn och elever. Det är viktigt att undervisningen utgår från barn och elevers intressen, men att den är intresseväckande handlar om att undervisningen väcker barn och elevers intresse och riktar uppmärksamhet mot det som ska läras och utvecklas. Intresseväckande undervisning innebär en tydlig ledning och stimulans för lärande och utveckling.


När undervisningen väcker intresse för ämnet eller området blir barn och elever mer benägna att ta till sig ny information och utforska det djupare. Kontrollen över det egna lärandet leder i sin tur till att barn och elever blir intresserade och motivationen ökar.


En intresseväckande undervisning uppmuntrar till aktivt deltagande med målet att öka barn och elevers motivation. Motivation, ansvar och delaktighet påverkar varandra ömsesidigt och bidrar till positiva lärandeupplevelser.

En värdeskapande undervisning är inriktad på att tillföra värden som utvecklar barn och elevers förmågor och kunskaper på ett meningsfullt sätt. Det innebär att undervisningen är meningsfull och att innehållet i lärandet blir viktigt för barn och elever här och nu.


En värdeskapande undervisning har tydliga mål och syften, som går utöver att inhämta kunskaper. Lärande är förvisso målet men värdeskapande utanför den egna gruppen, klassen, förskolan eller skolan är ett kraftfullt medel som förstärker lärandet.


En värdeskapande undervisningen tillvaratar barn och elevers nyfikenhet då de uppmanas att engagera sig, utforska och tillämpa kunskaper i praktiska sammanhang. Undervisningens olika moment och delar sätts i ett större sammanhang med koppling till hur kunskapen kan användas som skapar en praktisk relevans.

Publicerad den:

Senast Ändrad: