Undervisningsnära systematiskt kvalitetsarbete

Det systematiska kvalitetsarbetet handlar om att planera, genomföra, analysera och utveckla undervisningen, utbildningen och verksamheten på alla nivåer. Kvalitetsarbetet är det som driver organisationen framåt.

Att kvalitetsarbetet är undervisningsnära betyder att det främst utgår från barn och elevers lärande och utveckling och att undervisningen är det som har störst betydelse för bästa möjliga möte för lärande.

Bärande delar och kvaliteter för utvecklingsområdet är:

  • Formativt förhållningssätt
  • Systematisk utvecklingsorganisation
  • Tvärprofessionell analys och utveckling

Ett formativt förhållningssätt innebär att medarbetare kontinuerligt utforskar, analyserar och formar sin praktik utifrån vilken effekt den ger för lärande och utveckling hos barn och elever. Syftet är att utveckla undervisningen och verksamhetens olika delar. Det kräver nyfikenhet, analyskompetens och förmåga att gå från teori till att göra faktiska förändringar i praktiken.
Undervisningen ska utgå från var barnen och eleverna befinner sig i sitt lärande och i sin utveckling. Undervisningen består av vad som ska läras och varför, hur det ska läras och när gruppen, eleven eller barnet ska få möjlighet till lärandet utifrån etiska och relationella hänseenden. Det handlar om att se hela barnet och eleven.

En systematisk utvecklingsorganisation, som bygger på kollegialt lärande med barn och elevers behov för lärande och utveckling i förgrunden, är avgörande för att möjliggöra hållbar förändring och utveckling. Tydlighet i roller och kollegiala forum, kontinuerliga avstämningar av resultat och kvalitet och som bidrar till det framåtsyftande utvecklingsarbetet är viktiga delar. Ett gemensamt ansvarstagande för att upprätthålla systematiken gör att kvalitetsarbetet kan bedrivas med uthållighet och långsiktighet.


För att utveckla undervisningen och verksamheten krävs avgränsningar över vad som ska vara i förgrunden. I ett undervisningsnära kvalitetsarbete utgår dessa från barn och elevers behov, vad verksamheten ser och också utifrån nationella och lokala mål och riktlinjer. Det är allas ansvar att i sitt ledarskap göra prioriteringar, stödja kollegor och ta stöd av kollegor för att utvecklingsarbetet ska bli effektfullt. Samtidigt vilar ett särskilt ansvar på ledningen att leda utvecklingsorganisationen framåt.

I det tvärprofessionella tas ett gemensamt ansvar för att utveckla undervisningen och verksamheten utifrån barn och elevers behov. Dialog och samverkan mellan kollegor, olika professioner och nivåer i organisationen bidrar till att bygga upp en ökad professionell kunskap, till att utveckla gemensam förståelse för vägval och gemensamt ansvar för utvecklingen framåt. Det är allas ansvar att be om och ta emot stöd för barn och elevers lärande och utveckling.


Alla delar av organisationen analyserar verksamhetens påverkan på barn och elevers lärande och utveckling samt identifierar orsaker som kan förklara utfallet. I ett tvärprofessionellt arbete delas analyser med varandra, och blir del av en större helhet. Förändring och utveckling utgår från identifierade behov och bygger på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet inom respektive profession. Barn och elevers perspektiv syns tydligt i analys och utveckling av undervisningen och verksamheten i stort.

Publicerad den:

Senast Ändrad: