Aktuellt i projekt Gamla spåret

Bild på en enkelspårig järnvägsräls som förvinner bortåt under en bro.

Den 8 juni går sista tåget över mark i Varberg. Efter sommaren tar Trafikverket bort rälsen. På kommunen är vi nu i gång med förstudie nummer två.

Sista tåget

Den 8 juni går det sista tåget genom staden på det spår som invigdes 1920.

Spåret kommer dock användas ett tag till eftersom arbetsfordon behöver köra på sträckan. Järnvägsövergångar och bommar blir därför kvar till efter sommaren.

Tågtrafiken har uppehåll från och med den 8 juni till den 14 juli då tågen börjar gå i Varbergstunneln.

Tidplan

Så här ser den preliminära tidplanen ut för Trafikverkets arbeten på gamla spåret:

  • Räls och annat järnvägstekniskt material tas bort: aug-okt 2025.
  • Järnvägsöverfarterna återställs: hösten 2025.
  • Järnvägsbroarna över Ringvägen, Sanatorievägen och Västkustvägen rivs: hösten 2025 eller våren 2026.
  • Markarbeten: hösten 2025 till våren 2026.

Förstudie nummer två

Vi har nu startat arbetet med förstudie nummer två, som innefattar sträckan mellan Engelska parken och Platsarna till Kurtinen.
Områden som kommer att utredas i denna studie är bland andra:

  • Östra Hamnvägens framtida dragning samt bilvägen fram till Bäckgatan.
  • Gång-, cykel- och grönstråket på sträckan.
  • Möjligheten till konstnärlig utsmyckning.
  • Gestaltning av Sjöallén, söder om Engelska parken.
  • Gestaltning av Kärleksparken samt den stora parkeringen vid Ankaret.

Den första förstudien om Hästhaga är snart klar. När den är helt färdig inklusive ekonomiska beräkningar ska den godkännas av våra politiker.

Hästhaga

Uppdraget i den första förstudien innehöll följande punkter:

  • Ta fram förutsättningar för att göra Hästhagaberget till ett kommunalt naturreservat.
  • Utreda igenfyllnaden av bergskärningen: hur den ska anpassas till naturen runt omkring och hur den ska gestaltas. Bland annat ta fram förslag på växtval och markmaterial.
  • Undersöka hur tillgängligheten kan bli bättre och hur entréerna in i området kan förstärkas.
  • Se hur vi kan lyfta fram kulturhistoriska platser i området.
  • Undersöka hur ekosystemtjänsterna i området kan stärkas.
  • Planera för kommande ledningsnedläggningar tillsammans med Vivab och Veab.
  • Utreda om stenläggningen runt brofästet på bron över Sanatorievägen kan vara kvar.
  • Dessutom: Utreda hur marken kan gestaltas efter borttagandet av banvallen längs Kurtinen.

Cykelvägen utreds senare

Sträckan för Gamla spåret är som bekant indelad i fem olika delområden. För att det praktiska arbetet ska gå så smidigt som möjligt kommer inte förstudierna att följa denna indelning helt och hållet.

Karta som visar det område som förstudien gäller.

Det blå i kartan visar området förstudien ska utreda. Klicka för större bild.

Förtydligad roll

I januari 2024 beslutade kommunfullmäktige godkänna Idéstudien för Gamla spåret, med tillägget att den eventuella utvecklingen i Apelviken ska göras varsamt och gälla ett mindre antal bostäder.

Syftet med Idéstudien är att ge förslag på lämplig utveckling av spårområdet. Studien ska fungera som underlag vid framtida planerings- och utredningsskeden.

Om kommande utredningar ger nya grundförutsättningar för utvecklingen av området, som visar att andra val är mer lämpliga än de som ges i Idéstudien - då kan detta utredas vidare.

Nya detaljplaner

Delar av sträckan kommer kräva nya detaljplaner, bland annat området kring Engelska parken/Platsarna och Östra Hamnvägens förängning, vilket innebär ett omfattande utredningsarbete.

När väl ett planförslag är färdigt, ska det förslaget ut på både samråd och granskning där länsstyrelsen är en tung remissinstans. Det blir då också nya tillfällen för alla att lämna synpunkter.

Lång process

Hela spåret kommer inte kunna utvecklas på en gång. Därför kommer vi försöka arbeta med temporära åtgärder så att delar av sträckan blir tillgänglig, redan innan allt är på plats.

Publicerad den:

Senast Ändrad: