Frågor och svar från mötet om Engelska parken-Kurtinen

Nedan ser du vilka frågor som kom in under informations- och dialogmötet den 19 oktober om spårområdet från Engelska parken i norr till Kurtinen i söder.

Frågor och svar

Det skulle vara bra att få alla olika beslut kring förutsättningarna för att kunna bidra så bra som möjligt.

Du kan läsa mer om de beslut som är tagna kring spårområdet på varberg.se/gamlasparet, sidan ”Tidigare tagna beslut”. Övriga dokument som ligger till grund för Spårområdesutredningen är exempelvis den fördjupade översiktsplanen för stadsområdet, kommunens hållbarhetsmål och Varbergs kommuns trafikstrategi som du kan söka på varberg.se.

Kan det vara aktuellt med dressin på spårområdet?

Enligt tidigare beslut kommer spåret att avlägsnas för att möjliggöra en hållbar långsiktig utveckling av spårområdet där många olika intressen ska kunna tillgodoses. I spårområdesutredningen studeras olika trafiklösningar och vägs mot varandra.

Finns det en chans att banvaktarstugan kan räddas för något annat ändamål?

Vi har ett beslut om rivning att förhålla oss till i första hand men utreder även andra alternativ, som en eventuell flytt.

Kan man spara stolparna längs spåret för att använda till belysning?

Grundförutsättningen är att all järnvägsteknisk utrustning tas bort. Möjlighet att bevara inslag som påminner om vad som en gång funnits på platsen kommer undersökas.

Vad är sannolikheten för att Östra Hamnvägen förlängs hela vägen ner till Ringvägen?

Utredning som gjorts av Varbergs kommun omfattar en förlängning av Östra Hamnvägen fram till Lasarettsgatan. Då utreddes vägen ur ett bilperspektiv. Denna sträcka kommer vi att arbeta vidare med i spårområdesutredningen där vi tar ett helhetsgrepp tillsammans med andra intressen.

Varför kommer banvallen vara kvar på sträckan Otto Torells gata och 700 meter söderut?

För området föreslår järnvägsutredningen att allt spårtekniskt material och makadam tas bort men att själva banvallen lämnas kvar. Sträckan går delvis genom berg och delvis i höjd med kringliggande bebyggelse. Norrifrån, mellan Otto Torells gata och Bäckgatan ligger spårområdet i samma nivå som omkringliggande bebyggelse. Mellan Bäckgatan och Lasarettsgatan går spårområdet i en bergskärning för att sedan återigen gå i marknivå.

Bevarandet av banvallen i denna del av spårområdet behöver inte begränsa möjligheterna att utveckla området.

Varför kommer banvallen vid Kurtinen att tas bort? Det är ett historiskt inslag i Varberg.

Banvallen vid Kurtinen utgör en hög barriär mellan strand- och grönområdet och den befintliga bebyggelsen och i järnvägsutredningen föreslås att banvallen rivs i detta område.

Genom att ta bort banvallen blir tillgängligheten mellan stad och hav förbättrad, och stora ytor frigörs som gör det möjligt att skapa områden där många olika intressen kan tillfredsställas. Spårområdesutredningen kommer också att undersöka om det kan finnas behov av att bevara banvallen som översvämnings- eller vindskydd.

Vilken tidpunkt för teknik, värderingar och beteenden utgår ni ifrån? Dagens, 2030 eller 2060?

I arbetet med det framtida spårområdet utgår vi från ett långsiktigt perspektiv för att hitta så hållbara lösningar som möjligt.

Publicerad den:

Senast Ändrad: