MASIV - Matematikutveckling i Varberg

Från och med hösten 2017 har förskole- och grundskoleförvaltningen riktade insatser för matematikutveckling i de kommunala grundskolorna. En övergripande helhet med systematik när det gäller förväntningar, strukturer och uppföljning inom matematik och dess progression är en prioriterad och långsiktig satsning.

Ämnet matematik har, liksom i andra ämnen, relativt hög måluppfyllelse i Varbergs kommunala grundskolor. Däremot skiljer sig ämnet från övriga då det gäller andelen elever som når de högre kvalitéerna och därmed högre kunskapskrav. Efter uppföljning med analys som visar att elever i senare år brister i taluppfattning initierades ett långsiktigt arbete med start 2018. Gemensam målbild, riktad kompetensutveckling och tidiga insatser är delar för bättre grundkunskaper i matematik.

MASIV i förskoleklass

Under läsåren 2015-2017 skedde ett systematiskt arbete med fokus på förskoleklass och övergången årskurs 1 med utgångspunkt i materialet Tänka, resonera och räkna i förskoleklass, på några av de kommunala grundskolorna. Läsåret 2022/2023 riktas det systematiska arbetet mot alla förskoleklasser.

MASIV i årskurs 1-4

Läsåret 2019/2020 startade MASIV, Matematiksatsning i Varberg, med alla elever och lärare i årskurs 1. Tillsammans med NCM, Nationellt centrum för matematikutbildning, pågår ett utvecklingsarbete för ökad måluppfyllelse i matematik, genom att stärka undervisningsstrukturen och taluppfattningen i matematikämnet. Vidare ska lärares ämneskompetens öka och ge en högre effekt för elevers lärande. MASIV är läsåret 2022/2023 riktad mot årskurs 1-4.

Publicerad den:

Senast Ändrad: