MOA - Modern arbetslivsorientering

Undervisningen i Varbergs kommunala grundskolor ska visa samband mellan utbildning och omvärld. Elevers möten med det omgivande samhället ska bland annat främja motivation, självkännedom och lärande. Drivkraft, nyfikenhet och kritiskt förhållningssätt ska utvecklas i ett motivationsfrämjande lärande för vidare studier och yrkesliv.

I grundskolan ska elevers karriärlärande utveckla och stärka deras valkompetens för väl underbyggda och medvetna val i det livslånga lärandet. MOA, modern arbetslivsorientering, är Varbergs modell för att systematisera karriärlärande och stärka elevers valkompetens. MOA är del av det kommungemensamma målet Motivation för lärande.

Genom ett likvärdigt och systematiserat samarbete skola- arbetsliv möter elever återkommande olika yrken och branscher under sina år i grundskolan. Aktiviteter skapas centralt och samtliga grundskolor är inkluderade i MOA och dess delar.

Delar bildar helhet

De olika aktiviteterna som ingår i MOA ger elevernas karriärlärande en struktur och kan öka motivation för vidare studier och framtida yrkesval. När elever förstår till vad och hur skolans ämneskunskaper omsätts i praktik i olika branscher och yrken, blir lärande mer meningsfullt eftersom det sätts i ett sammanhang.

I MOA samarbetar hela skolan för elevers valkompetens. Studie- och yrkesvägledare följer elevers upplevelser i MOA och omhändertar elevernas erfarenheter i de individuella vägledningssamtalen. Lärarna väver samman MOA i undervisningen och dockar an skolämnena till karriärlärandet.

Skola-arbetsliv

Samverkan skola och arbetsliv är en del av undervisningen i Varbergs kommunala skolor. Från lågstadiet till högstadiet har aktiviteter skapats där elever utvecklar valkompetens om vidare studier och arbetsliv.

SKAL, KOLL, MOA-mässa och PRAO - grundskolans stomme

Alla kommunala grundskolor har två större företag kopplat till sig i ett samarbete som kallas SKAL (SKolaArbetsLiv) och KOLL (KulOchLäroriktLärande). De många samarbetena är uppbyggda för systematik, långsiktighet och är årligen återkommande aktiviteter som ska stärka elevers valkompetens för vidare studier och yrkesval.

Aktiviteterna i både SKAL och KOLL har fokus på arbetsliv, arbetsmarknad och utbildningsvägar, och ska visa bredden i olika branscher. SKAL och KOLL är Varbergs kommunala grundskolors främsta aktiviteter för samarbete skola- arbetsliv och inkluderar alla elever på alla skolor i årskurserna 2-9.

I SKAL möter elever yrkesföreträdare i olika branscher som möjliggör för elever att utveckla förståelse för vidare studier, arbetsliv och arbetsmarknad. Aktiviteterna kan innehålla möten mellan yrkesföreträdare och elever, arbetsplatsbesök och så kallade skarpa projekt där eleverna får autentiska uppdrag att utveckla och arbeta med.

KOLL är ett mångårigt samarbete med en fristående bank och har som mål och syfte att öka elevers kunskap om privatekonomi, ge eleverna en inblick i olika yrken på en bank samt att visa eleverna hur olika skolämnen kan användas också utanför skolan. Exempelvis tränar eleverna på att skriva en budget, presentera en uppgift muntligt och samarbeta med klasskamrater för ett gemensamt mål.

I åk 8 genomförs MOA-mässan, en lokal och interaktiv yrkesmässa. Eleverna förbereds inför sitt mässbesök genom att läsa in sig på olika branscher, skriva ett CV och vara redo att på plats på mässan nätverka bland företag och organisationer för att finna en intressant PRAO-plats för årskurs 9. De medskapande aktörerna på MOA-mässan representerar privata, kommunala och regionala arbetsplatser och deltar i mässan som del av den egna långsiktig kompetensförsörjningen.

I årskurs 8 och 9 genomförs just PRAO i två perioder. Under sin PRAO skapar eleverna sig en uppfattning om styrkor och förmågor, möter intressanta yrkesföreträdare och arbetsplatser, samt prövar på olika arbetsuppgifter så att förståelse för vad det innebär att ha ett jobb ökar. I årskurs 8 tar Varbergs kommun som arbetsgivare emot alla elever, och i årskurs 9 söker eleverna själva sin PRAO-plats.

MOA som ramverk har idag exporterats till många kommuner runt om i landet. De olika delarna i MOA samspelar alla för elevers stärkta valkompetens och har i Varbergs kommunala grundskolor på riktigt blivit #helaskolansansvar!

Varbergs kommuns SKAL-film (YouTube) Länk till annan webbplats.

Värdeskapande lärande

Värdeskapande lärande är processer där elevers kunskap, förmågor och åsikter skapar värde för mottagare utanför den egna gruppen, klassen och skolan. Eleverna blir kunskapsbärare i ett lärande som av eleverna själva beskrivs som viktigt på riktigt.

Värdeskapande lärande, VL, i Varbergs kommunala grundskolor tar avstamp i aktuell skolforskning av Martin Lackéus och Carin Sävetun. I en effektstudie tillsammans med bland andra Skolverket 2016, deltog skolor i Varberg och bidrog till vetenskaplig grund för värdeskapande lärande.

Forskning visar att VL har hög effekt för elevers lärande och att elevers upplevelser av lärande bidrar till elevers upplevelse av meningsfullhet och motivation. Det blir helt enkelt viktigt när lärandet är på riktigt.

I Varberg inkluderar värdeskapande lärande olika dialogmetoder och ”skarpa projekt” där eleverna bidrar till att utveckla Varberg som stad och ort, skapa mötesplatser och samtalsforum som ger eleverna kontakt med "verkliga mottagare" i omgivande samhälle och arbetsliv.

Seniorsurf

I Varberg erbjuds elever i åk 6 att delta i #Seniorsurf och i metoden lära äldre människor att hantera moderna digitala verktyg så som smarta telefoner, läs- och lärplattor samt datorer.

Stadsutveckling i undervisningen

I dialogmetoden Arkitekter i skolan får eleverna ett ”skarpt uppdrag” av en extern aktör, förvaltning eller företag, med fokus på bygg- och utformningsprocesser i elevernas närmiljö. Exempelvis har elever i årskurs 5 deltagit i att utforma utegården till en förskola. Ett annat exempel är då elever i åk 4 gavs i uppdrag att ge input och förslag till utvecklingen av torget i Varberg. Ett tredje exempel är då elever i åk 8 bjöds in till arkitekttävlingen för Västerport och deltog i workshops där de mötte arkitektteamen och djuplodade i de tre förslagen för den nya stadsdelen.r samt datorer.

Studie- och yrkesvägledning

Studie- och yrkesvägledning är en del av MOA och ska bidra till att stärka elevers valkompetens. Eleverna ska ges förutsättningar att reflektera över sin kunskap om sig själva i förhållande till sin omgivning. Förmåga att sortera information samt fatta och hantera beslut i en föränderlig värld är viktiga pusselbitar för en hållbar valkompetens för vidare studier och yrkesval.

I Varbergs kommunala grundskolor är studie- och yrkesvägledningen del i den kommungemensamma satsningen MOA, modern arbetslivsorientering. Syftet med studie- och yrkesvägledning är att ge eleverna förutsättningar att hantera frågor som rör val av studier och yrken. Studie- och yrkesvägledning kan beskrivas i både individuell och generell bemärkelse.

Generell vägledning är all verksamhet som bidrar till att ge elever kunskaper och färdigheter som underlag för att fatta beslut om framtida studie- och yrkesval. I Varbergs kommun knyter den generella vägledningen an till aktiviteterna inom MOA och integreras i undervisningen genom för- och efterarbete. I samarbete mellan lärare och studie- och yrkesvägledare möter eleven även andra aktiviteter på skolan som är kopplat till att öka elevens kunskaper och färdigheter, självkännedom och förmåga att fatta beslut.

Individuell vägledning är den personliga vägledning som studie- och yrkesvägledaren ger i form av vägledningssamtal, individuellt eller i grupp och tar vara på elevernas inskaffade kunskaper, självkännedom, erfarenheter, mål och drömmar. Individuell vägledning erbjuds alla elever i de kommunala grundskolorna från vårterminen i årskurs 8 samt i årskurs 9.

Läs gärna mer om hela skolans ansvar och att utveckla elevers valkompetens i Skolverkets allmänna råd Att arbeta med studie- och yrkesvägledning Länk till annan webbplats.

MOA-mässan 2024

MOA-mässan inkluderas i Varbergsmodellen MOA, modern arbetslivsorientering. De kommunala grundskolornas SKAL-företag och andra medskapare kommer att visualisera olika yrken i olika branscher i en lokal yrkesmässa.

Mässan går av stapeln den 20 mars 2024. Syftet är att skapa en mötesplats mellan skola- och arbetsliv där upplevelser av arbetsliv och arbetsmarknadskunskap dockar an den löpande undervisningen och stärker elevernas valkompetens.

Förebild för form och innehåll i MOA-mässan är EuroSkills som arrangerades i Göteborg 2016. Interaktivitet, upplevelser och ”prova på” ersätter den mer traditionella formen för mässor med klassiska montrar och ren informationsöverföring. Utöver besök på mässan ska elever förberedas för besöket genom att reflektera över yrken, branscher och framtida val för vidare studier och karriär. Ett arbete som lärare och studie- och yrkesvägledare samarbetar för.

Läs mer om MOA-mässan 2024

Mål och syfte med MOA-mässan 2024 Pdf, 127.5 kB.

Läs mer om MOA-mässan 2023

Uppstart MOA-mässan 2023

Valkompetens ger kompetensförsörjning

Ett samhälle slöt upp för elevers valkompetens – i år igen!

Erik Nygårds på SKNT, Sveriges arena för näringslivsutvecklare, beökte mässan 2023 och skrev en artikel som finns att läsa i PDF, Tema skola-arbetsliv i blickfånget Pdf, 169.6 kB..

Läs om MOA-mässan 2022

Fem veckor kvar till MOA-mässan 2022

Ett samhälle slöt upp för elevers valkompetens - igen

Läs om MOA-mässan 2019

Ett samhälle slöt upp för elevers valkompetens

Lokal yrkesmässa - kompletterande del till MOA, del 2

Lokal yrkesmässa - kompletterande del till MOA, del 1

PRAO

Obligatorisk PRAO är reglerad i lag och återinfördes i svensk grundskola 2019. För Varbergs kommunala grundskolor är PRAO ett komplement till pågående processer och samarbeten i MOA.

I Varbergs kommun bedrivs sedan 2014 ett systematiskt och återkommande samarbete skola- arbetsliv. En rad arbetssätt och metoder har under åren utformats för att minska antal avhopp på grund av felval, visa bredd i olika branscher och bidra till kompetensförsörjning lokalt, regionalt och nationellt. När riksdagen 2018 beslutade om att återinföra den obligatoriska PRAO:n för grundskolans elever i åk 8 och 9, blev PRAO ett komplement till pågående processer i MOA och arbetsliv-, näringsliv och koncernen Varbergs kommun samarbetar för elevers vidare studie- och yrkesval.

PRAO åk 8

Varbergs kommun är PRAO-mottagare för samtliga elever i de kommunala skolornas åk 8. Eleverna genomför PRAO två-och-två och de har fyra dagar på våren. Mellan PRAO-perioderna i årskurs 8 och 9 arrangeras MOA-mässan, som stöd för elevers progression av valkompetens. Därtill har samtliga skolor det egna SKAL-samarbetet samt KOLL och traditionella vägledningssamtal med studie- och yrkesvägledare.

PRAO åk 9

I åk 9 har eleverna fyra dagars PRAO på hösten. Ambitionen är att så många elever som möjligt enskilt genomför PRAO och att det lokala näringslivet bidrar med platser. De olika kommunala grundskolorna tilldelas olika veckor över en treveckorsperiod.

Hela skolans ansvar

PRAO ska vara en del av den löpande undervisningen och därför kan eleverna ha med sig enklare uppgifter att genomföra under PRAO som de sedan presenterar för lärare och klasskamrater.

PRAO administreras centralt av samordnande skola- arbetslivsutvecklare och rektor ansvarar för den egna skolans inre organisation kring PRAO.

PRAO (Skolverket) Länk till annan webbplats.

För handledare

PRAO i Varbergs kommun - Information för handledare

Publicerad den:

Senast Ändrad: