Lagar, föreskrifter och regler

Du behöver kunskap om flertalet lagar, föreskrifter och regler när du arbetar inom vård och omsorg. I offentlighets- och sekretesslagen regleras bland annat tystnadsplikten, Socialtjänstlagen (SoL), Hälso- och sjukvårdslagen (HSL), Lagen om särskilt stöd och service (LSS), lex Sarah och lex Maria.

Lagar som styr vård och omsorgsverksamhet Powerpoint, 136.5 kB.. Här kan du titta på ett bildspel som innehåller information om de lagar som styr verksamheten (tidsåtgång 10 minuter).

Offentlighet och sekretesslagen (OSL 2099:400)

Personal som arbetar inom socialtjänsten med barn, unga, familjer, äldre och funktionsnedsatta lär känna de enskilda och får kunskap om privata och personliga förhållanden. Dessutom hanterar man en hel del dokumentation och uppgifter om till exempel hälsotillstånd och social situation. Inom socialtjänsten gäller sekretess för uppgifter om enskildas personliga förhållanden. När det råder sekretess för en viss uppgift är huvudregeln att uppgiften inte får avslöjas muntligt eller att en handling där uppgiften finns får lämnas ut.

I offentlighets- och sekretesslagen, OSL, och SoL finns grundläggande bestämmelser om sekretess och tystnadsplikt. Alla som arbetar, praktiserar och har uppdrag inom socialtjänsten och äldreomsorgen omfattas av bestämmelserna om sekretess. För enskilda verksamheter finns motsvarande bestämmelser om tystnadsplikt för privatanställda i patientsäkerhetslagen, PSL, och socialtjänstlagen, SoL.

För att personer med stora och sammansatta behov, till exempel de mest sjuka äldre, ska få en god vård och omsorg kan socialtjänsten och hälso- och sjukvården ibland behöva ta del av varandras uppgifter. Men det får bara göras om det står klart att den enskilde eller någon närstående inte lider men eller om en så kallad sekretessbrytande bestämmelse tillåter det.

Vid anställningens start ska du skriva under tystnadsplikten.

Lex Sarah

Lex Sarah innebär att personal inom vård och omsorg är skyldiga att rapportera missförhållanden. Det gäller all verksamhet inom vård och omsorg och den personal som arbetar inom SoL (Socialtjänstlagen) och LSS (Lagen om särskild stöd och service). Det kan handla om fysiska missförhållanden eller dåligt bemötande, även risker för missförhållanden måste rapporteras. Det handlar aldrig om att hitta syndabockar för det som hänt utan om att förbättra så att det inte händer igen. Bakgrunden till namnet Lex Sarah är att undersköterskan Sarah Wägnert 1997 upptäckte och anmälde vanvård på äldreboendet hon arbetade på.

Innan du börjar din introduktion eller arbeta så ska du ta del av utbildningen som finns i denna länk. Du kommer sedan att få skriva under digitalt att du tagit del av information (fråga din chef om du inte har fått information var du hittar den digitala signeringen)

Lex Sarah sammanhållen utbildning kring rapporteringsskyldighet (infocaption.com) Länk till annan webbplats.

Lex Maria

En Lex Maria-anmälan ska utföras då en patient drabbats av, eller utsatts för risk att drabbas av allvarlig skada eller allvarlig sjukdom. Alla som arbetar under Hälso- och sjukvårdslagen är skyldiga att anmäla om man upptäcker vårdskada eller risk för vårdskada.

På din arbetsplats får du veta mer om vilka rutiner som gäller för Lex Maria på just på din arbetsplats. Läs mer om Lex Sarah och Lex Maria i Vårdhandboken. Länk till annan webbplats.

Synpunkter och klagomål

Ibland uppstår situationer då den som vi ska hjälpa inte är nöjd med våra insatser. Som anställd inom vård och omsorg är det viktigt att lyssna och ta emot synpunkten/klagomålet. Vi ska också informera personen om hur hen går tillväga för att lämna synpunkter eller klagomål, och vilken hjälp som finns att få.

När en patient har synpunkter eller klagomål ska vårdgivaren ta emot och informera patienten om hur hen går tillväga för att lämna synpunkter eller klagomål samt berätta vilken hjälp som finns att få. Det finns lagar och regler för vad som gäller men varje kommun/arbetsplats har sina rutiner för hur synpunkter och klagomål ska tas om hand. Ta hjälp av din chef eller kollega om en sådan situation uppstår.

Så här arbetar vi med avvikelser inom socialförvaltningen i Varbergs kommun:

https://medarbetare.varberg.se/sidor/kommunens-organisation/socialforvaltning/ovriga-arbetssatt/avvikelser.html

Avvikelser utbildningsmaterial Länk till annan webbplats.

Avvikelseprocessen Länk till annan webbplats.

Kontakt

Anne Göransson

Utvecklingsstrateg

Publicerad den:

Senast Ändrad: