Avvikelseprocessen
All personal ansvarar för att uppmärksamma och rapportera avvikelser samt, vid behov, vidta omedelbara åtgärder.
Syftet med att rapportera oönskade händelser som avvikelser är att förbättra och utveckla verksamheten.
Avvikelser Hälso- och sjukvård - Riktlinje Pdf, 107.6 kB.
Manuela Lifecare Rapportera Vårdskada Pdf, 332.7 kB.
Missförhållande SoL och LSS (lex Sarah) - riktlinje Pdf, 198.3 kB.
Synpunkter och klagomål anvisning Pdf, 112.7 kB.
Rapportering av vårdskada eller risk för vårdskada Länk till annan webbplats.
Rapportering av missförhållanden och andra avvikelser Länk till annan webbplats.
Alla verksamheter som identifierar brister har en skyldighet att utreda händelsen och identifiera bakomliggande orsaker.
Syftet är att förbättra och utveckla verksamheten.
Åtgärder för att förhindra att liknande avvikelser inträffar igen
Enhetschefen behöver under eller efter utredningen ta ställning till vilka åtgärder som behöver vidtas. Åtgärder kan exempelvis handla om att säkerställa verksamhetens rutiner och riktlinjer eller insatser som stödjer den enskilde.
När verksamheten åtgärdar de bakomliggande orsakerna så minskas eller elimineras risken för att det händer igen. Åtgärderna måste därför svara mot de bakomliggande orsakerna.
Utredningen ska avslutas inom två månader, åtgärder kan pågå under en längre period.
Varje berörd verksamhet ansvarar för att följa upp att planerade åtgärder fått avsedd effekt. Om inte, planera andra åtgärder.
Avvikelsen avslutas när alla åtgärder är utförda och uppföljda.
Det är viktigt att regelbundet återkoppla oönskade händelser på APT och de åtgärder man satt in för att hindra återupprepning.
Kontakt
Publicerad den:
Senast Ändrad: