Avvikelseprocessen

All personal ansvarar för att uppmärksamma och rapportera avvikelser samt, vid behov, vidta omedelbara åtgärder.

Syftet med att rapportera oönskade händelser som avvikelser är att förbättra och utveckla verksamheten.

Alla verksamheter som identifierar brister har en skyldighet att utreda händelsen och identifiera bakomliggande orsaker.

Syftet är att förbättra och utveckla verksamheten.

Åtgärder för att förhindra att liknande avvikelser inträffar igen

Enhetschefen behöver under eller efter utredningen ta ställning till vilka åtgärder som behöver vidtas. Åtgärder kan exempelvis handla om att säkerställa verksamhetens rutiner och riktlinjer eller insatser som stödjer den enskilde.

När verksamheten åtgärdar de bakomliggande orsakerna så minskas eller elimineras risken för att det händer igen. Åtgärderna måste därför svara mot de bakomliggande orsakerna.

 

 

Utredningen ska avslutas inom två månader, åtgärder kan pågå under en längre period.

Varje berörd verksamhet ansvarar för att följa upp att planerade åtgärder fått avsedd effekt. Om inte, planera andra åtgärder.

Avvikelsen avslutas när alla åtgärder är utförda och uppföljda.

Det är viktigt att regelbundet återkoppla oönskade händelser på APT och de åtgärder man satt in för att hindra återupprepning.

Kontakt

Anne Göransson

Socialt Ansvarig Samordnare (SAS)

Gerda Jalmarsson

Medicinskt Ansvarig Rehabilitering

Birger Svenssons väg 26

432 41 Varberg

Sophia Lehnberg

Medicinskt ansvarig sjuksköterska

Birger Svenssons väg 26

432 41 Varberg

Publicerad den:

Senast Ändrad: