Konkurrensen om kompetensen hårdnar

Så möter vi framtidens kompetensutmaning.

Bakgrund

Vi har inte kompetensutmaningen framför oss, vi är mitt i den. Som en följd av samhällsutvecklingen står vi inför betydande utmaningar. Utvecklingen med ett ökat glapp mellan arbetsför befolkning och personer i behov av välfärdstjänster betyder att konkurrensen om kompetensen ökar. För att lyckas med vårt uppdrag behöver vi fler arbetade timmar och fler som arbetar heltid. Vi behöver samtidigt hitta nya arbetssätt för att möta de växande behoven. Det kommer inte att vara tillräckligt med att nyrekrytera, vi måste också ta vara på och utveckla den kompetens som redan finns i organisationen.

Sveriges kommuner och regioner lyfter ett antal strategier för att möta kompetensutmaningen på nationell nivå. Dessa handlar om att vara en attraktiv arbetsgivare, att hitta nya lösningar och om att säkerställa ett hållbart arbetsliv.

Strategier för konkurrenskraft

Många, speciellt unga, efterfrågar ett meningsfullt arbete. Det är något som välfärdssektorn kan erbjuda. När konkurrensen om kompetensen fortsätter öka behöver det bli mer attraktivt att arbeta i kommunala förvaltningar och bolag. Detta gäller både för att locka framtida medarbetare och för att nuvarande medarbetare ska fortsätta känna engagemang. Vi måste jobba med medarbetarnas utveckling och möjliggöra för anställda att ta nya uppdrag inom organisationen, chefers förutsättningar och ledarskap och hitta nya sätt att attrahera och rekrytera kompetens. En av framgångsfaktorerna för att kunna rekrytera och behålla personal är ett systematiskt och framgångsrikt hållbarhetsarbete.

Nya lösningar för att klara grunduppdraget

När välfärdskostnaderna ökar krävs det att vi hittar nya lösningar i form av innovation, effektivisering och digitalisering för att lyckas med vårt grunduppdrag. Nya arbetssätt och nya samarbeten behövs för att minska rekryteringsbehovet och samtidigt möta kravet på kvalitet i välfärden.

God arbetsmiljö minskar rekryteringsbehovet

För att kunna och vilja arbeta mer och längre måste arbetslivet vara hållbart. Åtgärder behövs både i främjande och förebyggande perspektiv liksom rehabiliterande insatser. Ett systematiskt arbetsmiljöarbete är nyckeln för fortsatt engagemang hos medarbetare och minskad risk för ohälsa. Ett ökat heltidsarbete bidrar både till ett minskat rekryteringsbehov och till en mer jämställd arbetsgivarpolitik.

Med möjlighet att utbilda, fortbilda och ställa om kan vi skapa förutsättningar för att förlänga arbetslivet för våra medarbetare. Därmed kan vi få värdefull kompetens att stanna i organisationen.

Förutsättningar för Varberg

Trots ett starkt ekonomiskt utgångsläge och positiva indikatorer i vårt personal- och hälsobokslut för 2021 så finns det utmaningar framöver. Flera av våra nämnder och bolag ser att konkurrensen om kompetent arbetskraft tilltar och att kompetensförsörjning kommer att bli en viktig och prioriterad fråga kommande år.

År 2021 var den genomsnittliga anställningstiden för kommunens medarbetare 13 år. Samma år hade 76,2 procent av kommunens tillsvidareanställda en heltidsanställning. Målsättningen bör vara att våra medarbetare ska både vilja, orka och kunna arbeta ett helt arbetsliv. Bästa möjliga förutsättningar skapas när våra medarbetare känner arbetsglädje, stolthet, delaktighet och upplever balans mellan arbete och privatliv.

Fler kan vara med och bidra

I många verksamheter är könsfördelningen ojämn och mångfalden kan öka. Vi behöver skapa förutsättningar för att fler ska kunna bidra till vår gemensamma välfärd. Exempelvis genom att äldre ska orka och vilja jobba längre hos oss. Men även aktivt verka för att yngre tidigt i karriären kan få en anställning inom kommunen. Vi kan också bli bättre på att ta tillvara nyanländas kompetens och verka för att fler personer med funktionsvariationer anställs i kommunorganisationen.

Medskick till kommunens politiker

Det görs redan mycket arbete för att säkra kompetensförsörjningen, detta arbete behöver fortsätta. Men det behöver också finnas utrymme att testa nya lösningar, nya arbetssätt, nya tekniker och nya samarbeten.

Hur blir vi en attraktiv arbetsgivare?

  • Vi måste ställa om både organisation och våra medarbetare för att möta framtida kompetensbehov. Det gör vi genom kompetensutveckling och möjlighet att byta karriär.
  • Vi måste skapa goda organisatoriska förutsättningar och stödstrukturer för våra chefer.
  • Vi måste skapa förutsättningar för att fler ska kunna bidra till vår gemensamma välfärd.
  • För att kunna attrahera rätt kompetens krävs det att vi som organisation är en förebild inom hållbarhetsområdet.

Hur hittar vi nya lösningar?

  • Vi måste öka digitaliseringen av välfärdstjänsterna. Digitaliseringen är inte ett mål i sig men en del av verksamhetsutvecklingen. Vi behöver utveckla vår ledning, styrning och organisation för att förändra beteenden och arbetssätt med stöd av digital teknik.
  • Vi måste fortsätta utveckla regionala samarbeten med omkringliggande aktörer för möjlighet till ett livslångt lärande hos invånare och medarbetare.

Hur kan vi säkerställa ett hållbart arbetsliv?

    • Vi måste arbeta systematiskt med en god och hälsofrämjande arbetsmiljö.
    • Vi måste arbeta för att heltidsarbete ska vara en norm i kommunorganisationen. Då bidrar vi både till ökad jämställdhet och till att stärka vår tillgång till kompetens.

    Publicerad den:

    Senast Ändrad: