Välfärdsuppdraget förändras

Så möter vi de alltmer komplexa behoven.

Bakgrund

Vår omvärld förändras allt snabbare. I takt med utvecklingen förändras också välfärdsuppdraget som på många sätt blir alltmer komplext.
Sveriges kommuner och regioner beskriver bakgrunden i tre trender: “Komplexa samhällsutmaningar kräver nya arbetssätt”, “Ökat behov av livslångt lärande” och "Användare driver teknisk utveckling”.

Vi måste gå i takt med omvärlden

Kunskap som främsta konkurrensfördel minskar. Vi håller på att gå från ett kunskapssamhälle till ett nätverkssamhälle. Kunskap är fortfarande viktigt. Men samverkan mellan organisationer, näringsliv och enskilda människor har blivit en allt viktigare pusselbit för att hitta nya lösningar. Det är när olika kunskaper och erfarenheter kombineras på ett kreativt sätt som nya arbetssätt och innovationer kan skapas.

Den digitala mognaden hos befolkningen innebär ökade förväntningar på oss. Idag räknar människor med att vi som kommun tillhandahåller moderna stöd och tjänster. Det finns även krav på att utveckla verksamheten så att individen samlat kan möta olika offentliga aktörer.

För att upprätthålla välfärden är det avgörande att vi klarar av att bemanna verksamheterna och att vi också använder medarbetarnas kompetens rätt. I verksamheterna finns behov av moderna tekniska hjälpmedel både för att effektivisera arbetet och för att arbetsmiljön ska upplevas som attraktiv.
Vi behöver också trygga organisationen i att verka i en föränderlig värld. Vi måste hela tiden ompröva våra positioner och justera gjorda planer så att de möter omvärldens förväntningar och krav.

Vi måste lösa samhällsutmaningarna tillsammans och på nya sätt

Välfärdens organisering har inte alltid tagit hänsyn till vad som är bäst för den enskilda människan. Det har visat sig svårt att röra sig över organisationsgränser och kunskapsområden för att samlas kring gemensamma utmaningar eller när vi ska utgå från ett individperspektiv.

Samtiden präglas av komplexa samhällsutmaningar där varken enskilda individer eller organisationer har full överblick eller möjlighet att lösa problemen. Den gemensamma nämnaren för utmaningarna är att de har flera dimensioner, är svåra att definiera och därför också är svåra att lösa. Samverkan måste ske i organisatoriska mellanrum där ansvarsfrågan inte är självklar. Vi behöver hitta nya sätt att samarbeta över gränserna, både inom kommunorganisationen och med andra samhällsaktörer.

Förutsättningar för Varberg

Varbergs kommun har ett bra utgångsläge. Vi har en god ekonomi och vi står oss väl i jämförelse med andra kommuner när det gäller kvaliteten i den kommunala verksamheten. Detta gäller även Halland i stort.

Trots ett gott utgångsläge noteras allt större utmaningar när det gäller personal- och kompetensförsörjning, investeringsbehov, ökade statliga krav och behov av att ställa om verksamheten.

Medskick till kommunens politiker

Kommunkoncernen har behov av att på olika sätt hitta nya vägar att kunna leverera på välfärdsuppdraget. Smarta beslutsstöd, AI, digitalisering och andra hjälpmedel förväntas avlasta och förenkla i verksamheten samtidigt som omställningen måste tas om hand i verksamheterna och ske på ett hållbart sätt.

Hur gör vi rätt prioriteringar och skapar en hållbar omställning?

  • Verksamhetsutvecklingen måste ske brett och optimerat och med fokus på att skapa största möjliga nytta för dem vi finns till för.
  • Delar av välfärdsuppdraget blir enklare att utföra i en digitaliserad värd. Genom digitalisering och nya arbetssätt frigör vi tid för de mellanmänskliga mötena där de verkligen behövs. Men detta kräver att frigjorda resurser används i de verksamheter och på det sätt där de skapar större nytta.
  • Vi måste ha en beredskap för att omvärlden ständigt förändras. Det måste vara självklart att omvärdera strategier och planer för att möta förändrade förutsättningar.

Hur hittar vi nya sätt att leverera på vårt uppdrag?

  • För att hitta nya angreppssätt måste det finnas ett utrymme för dialog, utveckling och vilja att pröva nya gemensamma lösningar både i den egna organisationen och i ett bredare perspektiv.
  • För att hantera framtidens utmaningar behöver vi i ökad utsträckning se till att alla nyckelaktörer samlas kring problemen och bidrar med sin kunskap och kompetens. Det krävs att vi stärker lärandet och utbytet mellan verksamheter inom kommunkoncernen men också med aktörer utanför organisationen. Att aktivt bidra till nya nätverk och delta i redan existerande nätverk är en viktig väg framåt.

Publicerad den:

Senast Ändrad: