
Detta händer i projektet
All handelshamnsverksamhet i Varberg har nu samlats i Farehamnen. Den nya hamndelen gör hamnen till en av de effektivaste och modernaste i Sverige.
Farehamnen är den del av hamnen som ligger närmast Getterön och en ny hamndel har anlagts väster om denna. Varbergs kommun har arbetat med att iordningställa området för den nya hamndelen.
Flytten av hamnverksamheten frigör stora områden värdefull mark för den nya stadsdelen Västerport. Samtidigt får Varberg en ny, modern och kajeffektiv hamn. Den nya hamndelen är besiktad och överlämnad till Hallands Hamnar AB Länk till annan webbplats. som förbereder för att flytta sin verksamhet dit.
Se filmen
Inför byggnationen tas en 3D-film fram för att ge en ungefärlig bild av hur den nya hamndelen ser ut.
Film om Farehamnen Länk till annan webbplats.
Detta har hänt:
- Den 28 juni 2024 är det slutbesiktning i Farehamnen och entreprenaden godkänns. Hallands Hamnar tar över området och kan flytta sin verksamhet dit. Under byggnationen är det som mest nästan 70 yrkesarbetare på plats samt ett antal lokala underentreprenörer.
- Under de 2,5 år som totalentreprenören Per Aarsleff A/S är på plats och utför arbetet körs drygt 600 000 m3 muddermassor ut till tippningsplatsen. Ny kaj och pir byggs och 136 betongpålar och 255 stålpålar monteras. På varje stålpåle placeras en pålplatta med ett däckelement som lyfts på plats.
- Under hösten 2022 gör vi muddringsarbete. Då grävs delar av havsbotten bort för att skapa en ny hamnbassäng. Muddringen görs ned till 11 meters djup och massorna transporteras sedan på pråmar till en plats ca fyra km västerut, där de tippas.
- Under sommaren 2022 förstärker vi marken närmast kajen, med hjälp av tre maskiner med cirka 25 m höga torn som monterar mulitcementpelare. Maskinenerna borrar ner cement i marken för att göra marken stabil och för att den ska kunna hantera de laster som uppstår på terminalytan för hamnens verksamhet. Arbetet pågår under hösten.
- Från november 2020 till den 30 juni 2022 levereras cirka 240 000 m3 bergmassor till Farehamnen från tunnelprojektet. Dessa krossas och läggs ut för att höja marknivån. Ytterligare bergmassor fungerar som förbelastning för att minska risken för sättningar på den blivande terminalytan. De större stenarna används som erosionsskydd under kajen och piren.
- Byggstarten invigs den 17 november 2021 med ett kranlyft i hamnen.
- Den 8 oktober 2021 skrivs kontrakt med det danska företaget Per Aarsleff A/S gällande byggnation av den nya hamndelen.
- Den 20 septembe 2021, tas beslut i hamn- och gatunämnden som innebär att entreprenören Per Aarsleff A/S tilldelas totalentreprenaden.
- Den 14 september 2021 tar kommunfullmäktige beslut om att utöka de ekonomiska förutsättningarna för byggandet av Farehamnen.
- Under hösten 2020 genomförs en prekvalificering i projektet. Det innebar att fem prekvalificerade entreprenörer erbjuds möjlighet att räkna på hela projektet.
Senast publicerad:
Fakta
Byggnation av ny hamndel
Från idé till färdigt bygge
Startpunkt
-
Markuppfyllnad
Vi klimatanpassar den nya hamndelen. Det innebär exempelvis att vi höjer marknivån för att bättre stå emot framtida havsnivåhöjningar. För att höja marknivån använder vi bergmassor från tunnelprojektet. Dessa massor levereras till projektet från november 2020 till sommaren 2022.
-
Markförstärkning
Marken närmast kajen förstärks för att den inte ska "glida ut" när den belastas men även för att det inte ska bli sättningar i marken. Det är viktigt att undvika sättningar så att ledningarna i marken fungerar och för att de som ska arbeta på ytorna får en så bra arbetsmiljö som möjligt. Det är många transportrörelser över ytorna och att behöva köra många gånger över en ojämnhet i marken kan till slut bli ett arbetsmiljöproblem.
-
Muddring
För att fartygen ska kunna gå in mot den nya kajen och piren muddrar vi ner till 11 meters djup. Det blir samma djup som det är vid den tidigare Farehamnskajen. Det betyder alltså att den befintliga hamnbassängen görs större.
-
Kaj- och pirbyggnation
Vi bygger en ny kaj som är cika 325 m lång och en ny pir på 140 x 40 meter. På piren hanterar Hallands Hamnar massaved som transporeras vidare till Södra och på kajen hanteras sågat virke och pappersmassa.
-
Terminalyta
Terminalytan görs i ordning vilket innebär att stora ledningssystem för dagvatten anläggs och detsamma gäller även brandvattensystem och brandposter. För att kunna arbeta säkert på terminalytan krävs bra belysning. Det sätts upp stängsel och grindar och stora ytor beläggs med asfalt. Dessutom förbereder projektet för en fortsatt digitalisering av hamnverksamheten efter det att detta projekt avslutas.
-
Järnvägsbyggnation
Den sista delen är järnväg. Våren 2021 anläggs spårväxlar nära Östra Hamnvägen. De nya spåren fortsätter från dessa växlar ner på terminalyta och kaj för att kunna transportera både pappersmassa och sågat virke. Att använda och utveckla järnväg som transportmedel är ett hållbart alternativ, något som Hallands Hamnar arbetar för.
Slutpunkt