
Foto: Nils Johan Björsell, Hallands kulturhistoriska museum
Järnvägens historia
Det var en stor dag när järnvägen kom till Varberg. Som ni ser på bilden ovan var utsikten från tåget något annorlunda än idag! Vad som inte syns är hur illa det luktade...
Järnvägen som idag kallas Västkustbanan gick från början längs med Strandpromenaden. Sträckan mellan Varberg och Halmstad var färdig 1886. Sedan dröjde det inte många år innan Varberg fick sin första spårdebatt!
Om detta - och mycket, mycket mer - kan du läsa i Varbergskännaren Gunnar Carlssons text om järnvägens historia i Varberg.
Varbergs järnväg Pdf, 218.6 kB.
Börja gärna med att kasta en blick på de fina historiska bilderna nedan.

Foto: ur Ronald Johanssons bildsamling
Spåromläggning och debatt - inget nytt i Varberg
På 30-talet skulle järnvägen elektrifieras och spåret drogs om i en rakare sträckning genom Hästhagabergen. Det var andra spåromläggningen på kort tid i Varberg. Den första gav upphov till en het debatt om det lämpliga i en så stor investering.

Foto: Stig Nybergs bildsamling
Fick inte vara med
Det här lilla huset var Ätrabanans station: Varberg Norra. Warberg-Borås Jernvegs AB tillät nämligen inte till en början att Ätrabanans resenärer att använda stationshuset. Bilden är tagen på 1910-talet och man kan väl konstatera att norra infarten till Varberg inte var stadens styrka då heller?
Varberg 1933
Snart 90 år sedan bilden togs men mycket är sig likt. Tre år efter att den här bilden tas sker övergången till eldrivna tåg och ånglokens tid på Västkustbanan är förbi.

Foto: ur Ronald Johanssons bildsamling
Här ville man inte få stopp...
Så här långt upp gick havet för cirka 130 år sedan. Stadens avlopp gick i bäckar rätt ner i vattnet och stället kallades allmänt för "Träsket". En lokförare berättade att hans passagerare klagade om han stod stilla för länge på stationen i Varberg - här luktade så väldigt illa ...

Foto: Nils Johan Björsell, Hallands kulturhistoriska museum
Publicerad den:
Senast Ändrad: