Blått hälften kvar av färjerampen

Den byggdes i Danmark och kom till Varberg 2002.
Nu pågår rivningen och det är bara hälften kvar av den blå stålkonstruktionen. På filmen ovan kan ni se när den 60 ton tunga toppdelen lyfts loss.

Körde rätt in

Varberg-Grenå linjen öppnades 1960 och då behövdes ingen stor ramp. Båtarna hade bara ett bildäck och bilarna körde i princip ombord direkt från kajen.

1982 köpte Stena Line färjelinjen och så småningom kom färjan Stena Nautica till Varberg. 2002 byggdes Nautica om så att den fick två bildäck och nu behövdes en ordentlig ramp.

Dansk ramp

Beställningen gick till Bladt Industries AS i Ålborg. Betalningen av rampen skedde via internlån genom kommunen och Stena fick bland annat en förhöjd terminalhyra.

I 18 år rullade sedan bilar och lastbilar på den blå rampen. När den nu rivs är det cirka 250 ton stål som entreprenören ska ta hand om, värt runt omkring en miljon kronor i skrotvärde.

Betongen blir kvar

Rampen rivs först och främst för att Västerport ska byggas på området men också av säkerhetsskäl. Rivningen ska vara klar i mars. Betongfundamenten blir kvar tills det blir dags att göra marken byggklar.

Tillbaka till startsida nyhesbrev Länk till annan webbplats.

Publicerad den:

Senast Ändrad: