
Södra stationstorget med konstverket "Horisonten - att ta emot en sol". Illustration: Visulent AB
Nya stationsområdet
Varbergs nya stationsområde med torgytor, parkeringsplatser och bussterminal kommer att ligga ungefär 150 meter norr om nuvarande station och fungera som en länk mellan stadskärna och kust.
En välkomnande plats
Varbergs nya station och stationsområde ska upplevas som en välkomnande plats. Kommunen ansvarar för att bygga stationsområdet. I utformningen har arkitekterna utgått ifrån fyra beslutade ledord, som ska genomsyra det nya stationsområdet: Levande, Hav, Grönskande och Sten. I ett kvalitetsprogram 2017 tydliggjorde kommunen vilka värden vi önskar för nya stationsområdet:
Kvalitetsprogram för Varbergs nya station Pdf, 9.7 MB.
Trygg och trevlig miljö
I stationsområdet kommer det att finnas:
- Nya mötesplatser med torgytor
- Gröna ytor med planteringar och träd som skapar trivsamma platser att vistas på.
- Återbruk av Varbergsgranit som lyfter fram stadens historia.
- Kloka materialval och siktstråk mot havet och Fästningen.

Öppning för tågtrafik i juli 2025
När Trafikverket öppnar för tågtrafik i juli 2025 kommer stationshuset att vara klart liksom trappor och hissar ner till plattformarna. Det kommer också att vara tryggt och säkert att ta sig till stationen gåendes eller cyklandes.
Stationsområdet vid öppning för trafik
Vi på kommunen kommer att göra klart det som vi kan i stationsområdet inför trafiköppningen. Även om tågen börjar rulla genom tunneln och nya stationen öppnas är det mycket arbete kvar i området. Vi fortsätter under de kommande åren att färdigställa både stationområde och anslutningar mot befintlig stad.
I juli 2025 kommer norra entrén, Ingemund Bengtssons plats, och stora delar av södra stationstorget vara klart samt gång- och cykelvägar från alla väderstreck utom från väster som blockeras av dagens tågspår.
Även bussterminal på östra sidan och Västra Vallgatan framför stationshuset kommer att vara klart till trafiköppning. Tillfälliga cykelparkeringar kan finnas på plats.
Busstrafiken är kvar på bussterminalen längs Magasinsgatan tills västra sidan av stationsområdet är färdigbyggd.
Bilparkeringar kommer att vara kvar längs Baggens gränd och vid Renenområdet tills västra sidans bilparkeringsytor är klara.
Västra sidan blir klar senare
Den västra sidan av stationsområdet kan göras klart så snart Trafikverket tagit bort spåren och sanerat marken. Då byggs bilparkeringar, cykelparkeringar och bussterminal för regionbussar.
Se en tidslinje över arbetena:
Tidslinje för station och stationsområde
I samband med det byggs Östra Hamnvägen om och blir Mathilda Ranchs allé.
Trafiklösningar i stationsområdet
Busstorg, taxiplatser, handikapparkeringar och cykelparkering
Det ska vara enkelt att resa kollektivt till och från den nya stationen. Väster om stationen finns ett busstorg för regionbussar och öster om stationen finns plats för stadsbussar. Närmast stationen finns taxiplatser, handikapparkeringar och gott om parkeringsplatser för cyklar. Det kommer även att finnas ett cykelhus, cykeltvätt, väderskydd och servicestation för cyklar.
Bilparkering
Biltrafikanter kan nå stationen från Östra Hamnvägen, där det finns två stora parkeringar för bil med cirka 300 platser. På andra sidan stationen på Västra Vallgatan/Birger Svenssons väg mellan Magasinsgatan och nya norra stationsbron kommer endast taxi och bussar vara tillåtna.
Plats att lämna av och hämta passagerare
För att hämta och lämna passagerare med bil finns det en avsedd plats utmed Östra Hamnvägen. Det går också att använda Magasinsgatan vid södra stationstorget för detta ändamål.
Nya vägar över spåren och vid stationen
Västra Vallgatan kommer successivt att öppnas för biltrafik förutom framför nya stationen, där enbart bussar kommer att vara tillåtna. Utformningen av det nya stationsområdet innebär att det i framtiden kommer nya vägkopplingar som inte funnits innan:
- Bilbro över spåren från Birger Svenssons väg till Östra Hamnvägen - Linda Hanssons bro
- Gång- och cykelbro över spåren från Gamla Kyrkbacken till Östra Hamnvägen - Alida Svenssons gång- och cykelbro.
- Förlängning av Baggens gränd via norra entrén till Östra Hamnvägen – endast gång och cykel - Ingemund Bengtssons plats.
- Förlängning av Magasinsgatan till Östra Hamnvägen.
- Förlängning av Engelbrektsgatan till Östra Hamnvägen kan komma att detaljplaneläggas. En temporär väganslutning byggs för att kunna nå servicetunnelns mynning i före detta Järnvägsparken och gamla stationshuset.

Skiss över perrongerna med betongtunneln i bakgrunden. Det blir fem spår för Viskadalsbanan respektive Västkustbanan. I början av tunneln kommer spåren att gå ihop till två och bildar dubbelspåret på Västkustbanan. Illustration: Visulent 10A

Karta som visar hur olika trafikslag ska trafikera den nya stationen.
Publicerad den:
Senast Ändrad: