Varbergstunneln

Illustration: Abako
2019 går Varberg in i en spännande period, när bygget av dubbelspår startar genom staden. Delar av det nya järnvägsspåret ska läggas i tunnel under staden, vilket betyder att Varberg kan fortsätta att ha sin station i centrum.
Byggstarten är planerad till december 2019. Tågtrafiken genom Varberg ska fungera under byggtiden. Enligt planerna ska tågen börja rulla på det nya spåret år 2024 och projektet vara helt klart år 2025.
Vill du ha nyheter om projekt Varbergstunneln? Anmäl dig till våra nyhetsutskick.
Aktuellt i projektet
Just nu pågår förberedande arbeten som behöver göras innan byggstart av själva järnvägsanläggningen, som är beräknad till december 2019.
Stora förberedande arbeten i höst
Den 2 september startade förberedande arbeten på tre ställen längs med sträckan för dubbelspåret och tunneln:
- 1. Nya godsbangården öster om Naturum och norr om Lassabackarondellen
- 2. Södra tunnelmynningen i Breared
- 3. Service- och räddningstunneln i Järnvägsparken, söder om stationen
.
- Mer om de förberedande arbetena och hur trafiken påverkas
Trafikverkets sida om aktuella arbetsplatser och störningar
En ny Getteröbro
Nya Getteröbron började byggas våren 2019. Det är den första anläggningen som byggs i projektet. Den nuvarande bron är öppen för trafik under byggtiden men cykeltrafik kommer stoppas av flaggvakter under kortare perioder när vissa arbeten kräver ett säkerhetsavstånd. När nattarbete utförs stängs gång- och cykelvägen av kl. 23-05 och arbetet kan medföra visst buller.
En ny station tar form
Arbete pågår med att ta fram ritningar på den nya stationen och stationsområdet.
Dialogmöten med företagare och fastighetsägare
ByggRöra i Centrum, mötesserie för dig som företagare och fastighetsägare i centrala Varberg. Nästa möte är den 26 november, kl. 08.00 i Rådhussalen.
- Så påverkas trafiken
Förberedande arbeten, till exempel ledningsarbeten, gör att trafiken behöver ledas om och som en följd behöver vissa gator dubbelriktas och parkeringsplatser flyttas.
Trafikomledning under de förberedande arbetena och under bygget av Varbergstunneln
Vad ska byggas i projektet?
Projektet består av följande delar:
- Dubbelspår mellan Varberg och Hamra, 7,5 kilometer
Från norr till söder:
- Ny godsbangård, norr om Getteröbron
- Ny Getteröbro
- Betongtråg, nedsänkt område, 900 meter norrut med början vid den nya stationen
- Ny station med nedsänkta plattformar, cirka 150 meter norr om nuvarande station
- Betongtunnel, 300 meter från nya stationen och söderut i centrum
- Bergtunnel, 2,8 kilometer från Engelbrektsgatan i centrum till Breared
- Service- och räddningstunnel längs med bergtunneln
- Ny järnvägsbro över Österleden
- Ny järnvägsbro vid Vareborg
- Fördröjningsdammar för dagvatten, servicevägar, teknikhus och bullerskydd
Byggstarten för Getteröbron är i januari 2019 medan byggstarten för dubbelspår och tunnel startar i slutet av 2019. Den totala byggtiden, inklusive rivning och återställning, är beräknad till sju år.
Karta över hela dubbelspårets och tunnelns sträckning
Fyra parter som betalar
Projekt Varbergstunneln har en budget på 3,99 miljarder i 2009 års penningvärde, varav Varbergs kommun går in med ett fast belopp på 391 miljoner. Totalt motsvarar kostnaden för projektet 5 miljarder kronor (2018 års penningvärde) i den nationella planen för transportsystemet, som beslutades av regeringen våren 2018.
Trafikverket är huvudman för utbyggnaden till dubbelspår i Varberg och planerar och anlägger både järnväg och tunnel samt tillhörande anläggningar, till exempel broar.
Kommunens uppgift i början av projektet var bland annat att ta fram detaljplanerna. Nu arbetar kommunen tillsammans med Trafikverket för att hitta bra lösningar för trafiken och för att staden ska fortsätta vara attraktiv för invånare och besökare under byggtiden.
Region Halland har ett regionalt utvecklingsansvar i länet och ansvarar bland annat för den översiktliga och långsiktiga planeringen av infrastruktur och kollektivtrafik i Halland.
Jernhusen kommer att äga och förvalta den nya stationsbyggnaden.
Mer information
Mer information om projektet hittar du på Trafikverkets webbplats och i den senaste versionen av detaljplanerna.
Senast ändrad:
2019-10-23
Publicerad av: Anna Beuerman