Symbolen för målområde 4

En effektiv, hållbar och nytänkande organisation

Kommuner och regioner står inför stora pensionsavgångar, det råder brist på utbildad personal och är svårt att rekrytera vissa yrkesgrupper. Även inom det privata näringslivet är det brist på kompetens, vilket innebär en större konkurrens om arbetskraften.

Kommuner och regioner står inför stora pensionsavgångar, det råder brist på utbildad personal och är svårt att rekrytera vissa yrkesgrupper. Även inom det privata näringslivet är det brist på kompetens, vilket innebär en större konkurrens om arbetskraften.

Utvecklingen ställer allt högre krav på kommunen som arbetsgivare och på hur vi utformar våra verksamheter. Samtidigt möjliggör ny teknik snabbare, smartare service med bibehållen eller förbättrad kvalitet för dem vi finns till för.

Målområdet har tre prioriterade mål som ska bidra till fortsatt utveckling:

  1. Vi är en effektiv och innovativ organisation som utvecklar verksamheten utifrån dem vi är till för.
  2. Det är lätt att göra rätt för både invånare och medarbetare.
  3. Vi är en hållbar och attraktiv arbetsgivare som värnar, utmanar och skapar möjligheter för medarbetarna.

Omvärld

Här beskriver vi trender och händelser som påverkar målområdet.

Nya förväntningar och krav

Komplexa samhällsutmaningar kräver nya arbetssätt. Ökande välfärdskostnader driver behov av innovation, effektivisering och digitalisering. Användning av artificiell intelligens har potential att på ett genomgripande sätt omforma viss offentlig verksamhet.

Invånare är i större utsträckning kunder och användare när de möter kommunen. Som användare förväntar de sig att ta del av välfärd på liknande sätt som när de använder sig av andra tjänster eller produkter.

Välfärden påverkas av att den statliga styrningen tenderar att höja ambitionsnivån i vissa verksamheter och vara mer detaljstyrande. Detta påverkar innehållet i verksamheten såväl som vilken kompetens som behövs för att tillhandahålla den.

Konkurrensen om kompetensen ökar

Det finns en tydlig demografisk utveckling i samhället där den arbetsföra befolkningen behöver försörja allt fler som är i behov av välfärdstjänster. Arbetslivet har samtidigt blivit mer kunskapsintensivt, och allt fler yrken har akademiserats. Detta gäller inte minst för många av välfärdens yrken. Minskande ungdomskullar innebär att det finns färre att rekrytera till högre utbildning. Allt fler yrken klassas som så kallade bristyrken.

Samtidigt finns en trend där allt färre söker sig till de utbildningar som efterfrågas inom de kommunala uppdragen. Nya generationer har nya krav och förväntningar på sitt yrkesliv och sin arbetsgivare. Den samlade bilden är att konkurrensen om kompetensen ökar.

Kommuners konkurrenskraft påverkas av människors förtroende och tillit till offentlig verksamhet. När tilliten till det offentliga minskar påverkas även medarbetares syn på en kommuns förmåga och styrning.

AI – allas nya kollega

Den tekniska utvecklingen förändrar våra samhällen och medför nya möjligheter att hantera många av samhällets utmaningar. Ett ökat användande av AI skapar möjligheter men väcker också frågor om arbetslöshet och människans framtida roll i arbetslivet. Redan nu uppstår både etiska och juridiska frågor inom området som behöver bevakas och problematiseras. Det finns även risk att den service som utvecklas är svårtillgänglig för enskilda som saknar förväntad digital kompetens eller förmåga.

För att som kommun klara av att hantera teknisk utveckling och stora, snabba förändringar i samhället behöver medarbetare vidareutbildas under hela arbetslivet.

Nuläge

Här beskriver vi Varbergs förutsättningar.

Verksamhetsutveckling och innovation

De senaste åren har präglats av en hög takt i att utveckla arbetssätt med stöd av digital teknik. I Varbergs kommun har utvecklingen skett genom att digitalisera befintliga arbetsmoment snarare än att automatisera eller att göra arbetsmoment på nya sätt. Det finns bra exempel på hur teknik och AI redan nu förenklar, effektiviserar och delvis ersätter manuellt arbete inom Varbergs kommun.

För att nå önskad effekt behöver vi ställa om våra arbetssätt. Det kräver både kompetens, kraft och resurser på såväl organisatorisk som individuell nivå. Det finns en risk att vi inte har tillräckligt kraft och fokus på att utforska ny teknik och omsätta den i nya lösningar.

Att utveckla och förbättra kommer troligtvis även kräva ny spetskompetens såväl som kompetensutveckling av hela yrkesgrupper.

Attraktiv och hållbar arbetsgivare

Varberg är mitt i kompetensutmaningen, vilket syns i både näringslivet och i kommunkoncernen. Såväl nischade kompetenser (vissa tekniska yrken) som breda yrkesgrupper (undersköterskor, lärare) är utmanande att rekrytera. Det är viktigt att poängtera att kommunkoncernen generellt har ett gott utgångsläge när det gäller kompetenta och behöriga medarbetare. En hög andel behörig personal är i sig attraktivt för sökande i samma yrke, exempelvis lärare.

Kommunkoncernen har valt att satsa på ledarutvecklingsprogrammet Utvecklande ledarskap. Satsningen ska ge alla chefer ett kompetenslyft inom utvecklande ledarskap och förändringsledning. Ett långsiktigt fokus på organisationskulturens betydelse och chefers förutsättningar stärker organisationens förmåga att vara en sammanhållen, hållbar organisation.

Framtid

Här beskriver vi vas som är viktigt för måluppfyllelse.

  • Hållbart arbetsliv attraherar - Vi måste vara en förebild när det gäller goda, hälsofrämjande, jämställda och inkluderande arbetsmiljöer. Goda organisatoriska förutsättningar och stödstrukturer för chefer är en viktig del. Ett hållbart arbetsliv är i sig en faktor som är attraktiv, liksom att som organisation vara en förebild inom hållbarhetsarbete.
  • Gammal kunskap behöver ersättas med ny – Den snabba tekniska utvecklingen kräver omställning av både organisation och medarbetare för att möta framtida kompetensbehov, genom kompetensutveckling och möjlighet att byta karriär. Fortsatt utveckling av regionala samarbeten ger möjlighet till ett livslångt lärande hos både invånare och medarbetare.
  • Verksamhetsutveckling och digitalisering - Tydligare metoder och gemensamma strukturer och stöd för såväl små som större verksamhetsförbättringar behövs, liksom utrymme att testa nya lösningar, arbetssätt, tekniker och samarbeten. Digitalisering av välfärdstjänsterna behöver öka. Ledning, styrning och organisation behöver utvecklas för att förändra beteenden och arbetssätt med stöd av digital teknik. För att lyckas krävs att vi samordnar och samarbetar i hela koncernen, men även med andra kommuner, regioner och nationellt.

Publicerad den:

Senast Ändrad: