Den här nyheten är äldre än tre månader och kan därför vara inaktuell.
2023-09-13

Tre lärorika veckor fyllda med utmaningar på Turist­informationen

Sanna berättar om hur det är att ferie­arbeta på turist­byrån hos Näringslivs- och destinationskontoret.

När jag fick besked om att jag hade fått en plats på Näringslivs- och destinations­kontoret (NOD) på Turistinformationen tvekade jag inte en sekund med att tacka ja till platsen. Efter att ha jobbat där i tre veckor kan jag med handen på hjärtat säga att jag tog rätt beslut. Därför tänkte jag nu berätta om min upplevelse som feriearbetare på Turistinformationen i Varberg.

Som en person som bott och växt upp i Varberg gick jag in med en självsäker inställning. Jag tänkte ”Detta kan väl inte vara så svårt, jag kan la redan allt om Varberg?”. Men det tog inte lång tid innan jag insåg hur fel jag hade. Trots att jag bott i Varberg hela livet så insåg jag snabbt att jag inte alls kan ALLT om Varberg. Såsom var det är tillåtet att bada med hund, var det är tillåtet att parkera i över 3 timmar, eller vilka tider Strandtåget går. Till en början kändes det svårt att vara till någon större hjälp och att kunna svara på alla frågor som besökarna ställde. Men bara efter några dagar kändes det betydligt bättre, mycket tack vare mina trevliga och hjälpsamma kollegor som alltid fanns där och hjälpte till när det behövdes. De fick mig att känna mig som hemma vilket gjorde att det automatiskt blev mycket lättare att bemöta besökarna. För det handlar faktiskt inte bara om att vara kunnig om Varberg, utan att även visa intresse och engagemang för besökarna.

Något som varit extra roligt har varit variationen av besökare. Jag har hjälpt allt från lokala Varbergsbor till förvirrade turister som varken kunnat svenska eller engelska. Jag har tagit hand om enklare uppgifter, såsom delat ut kartor och sålt en och annan P-skiva, men jag har också tagit hand om lite svårare uppgifter, till exempel guidat tyska gäster till Getterön och förklarat vilka vandringsleder som är bäst.

Jag har inte bara fått bemöta besökare, utan även fått hjälpa till med andra uppgifter såsom att leverera broschyrer, posta brev och delta i olika slags föreläsningar. Jag har dessutom fått vara med på möten och studiebesök på många utav Varbergs olika besöksmål. Jag har upptäckt många nya platser i Varberg som jag annars kanske aldrig skulle ha upptäckt på egen hand. Det är precis detta som har gjort dessa veckor här på Turistinformationen extra roliga och lärorika, att arbetet har haft en så stor variation. Att jag varje dag har kommit till jobbet med nya väntande uppgifter och utmaningar.

Oavsett vad jag vill jobba med i framtiden kommer all den kunskap jag fått med mig härifrån att vara till stor hjälp, ja, kanske inte kunskapen om Varberg, men kunskapen om hur man arbetar tillsammans för att uppnå ett så bra resultat som möjligt med så nöjda kunder som möjligt.

Är du en person som tycker om att hjälpa andra och samtidigt vill bli expert på allt som handlar om Varberg? Tveka då inte med att söka detta jobb, för jag kan lova dig, du kommer att uppleva en rolig och lärorik sommar.

/Sanna Bunnstad

publicerad:

Senast Ändrad: