Upphandlingar och anbud
För att bli leverantör till Varbergs kommun lämnar du in ett anbud på en upphandling. Alla företag och organisationer är välkomna att lämna anbud på våra annonserade upphandlingar. Den som bäst möter kommunens krav kan sedan bli tilldelad kontrakt i en upphandling.
Annonserade upphandlingar
Här hittar du upphandlingar som är aktuella just nu.
Varbergs kommuns upphandlingar (opic.com) Länk till annan webbplats.
Planerade upphandlingar 2024
Vi kartlägger kontinuerligt verksamheternas inköpsbehov och gör en plan för kommande upphandlingar.
Här hittar du våra planerade upphandlingar.
Att lämna anbud
I vår upphandlingsguide kan du läsa om hur en upphandling går till, steg för steg, och vad som är bra att tänka på som anbudsgivare.
Upphandlingsguide (PDF) Pdf, 287.3 kB.
Du kan också läsa mer om upphandlingar och att lämna anbud på Upphandlingsmyndighetens webbplats Länk till annan webbplats. eller Konkurrensverket Länk till annan webbplats.
Kommunens avtal och avtalsformer
Nedan beskriver vi kortfattat om några olika begrepp som kan vara bra att känna till.
Ramavtal
Ramavtal används för de köp som kommunen gör regelbundet. Det kan exempelvis vara livsmedel, kontorsmaterial eller hantverkstjänster.
När vi tecknar ramavtal med en leverantör innebär det att vi fastställer de villkor och priser som ska gälla under en tidsbestämd period. Ramavtal tecknas normalt för fyra år och kan gälla såväl varor och tjänster som entreprenader.
Alla leverantörer med ramavtal publiceras i kommunens e-handelssystem. Där hanterar vi både beställningar och fakturor elektroniskt.
Objektsupphandlingar och andra typer av kontrakt
Objektupphandlingar görs vid enstaka större köp, det kan exempelvis vara inköp av offentlig konst eller byggnation av en skola.
Direktupphandling
Utöver större ramavtals- och objektsupphandlingar gör kommunen även direktupphandlingar. Denna upphandlingsform får bara användas för enstaka och tillfälliga behov som inte kan täckas genom köp på de ramavtal som finns.
Publicerad den:
Senast Ändrad: