Nätverk och samarbeten för hållbar utveckling

Alla kommuner och regioner behöver arbeta med frågor kopplat till en hållbar utveckling. För att dra nytta av andras erfarenheter och jobba tillsammans är Varbergs kommun med i olika nätverk och samarbeten.

Ekokommun

Varbergs kommun deklarerade sig som ekokommun redan 1993 och har varit med i föreningen Sveriges Ekokommuner sedan starten 1995. Det är en samarbetsorganisation för att kommuner och regioner som vill utbyta erfarenheter om arbete kring långsiktig hållbar utveckling.

Sveriges ekokommuner Länk till annan webbplats.

EU-projekt med fokus på hållbarhet

Varberg växer och samtidigt som det innebär utmaningar, så innebär det också fantastiska möjligheter att tänka nytt! Vi kan jobba med innovation och ny teknik när vi utvecklar vår stad.

Vi deltar i flera samarbeten på lokal, nationell och internationell nivå tillsammans med spännande samarbetspartners. Projekten är organiserade inom följande tematiska områden:

• Cirkulär omställning
  • Hållbar mobilitet
  • Samverkansarena smart stad

Läs mer om vårt utvecklingsarbete på näringslivswebben:

Utvecklingsarbete - Näringsliv Varberg Länk till annan webbplats.