Så arbetar Varbergs kommun med hållbarhet

Agenda 2030 är Förenta Nationernas (FN:s) handlingsplan för hållbar utveckling. Utmaningarna är globala och lösningarna ofta lokala. Därför behöver bland annat vi kommuner göra allt vi kan för att Agenda 2030 ska bli verklighet.

I Varbergs kommun har vi översatt de globala målen i Agenda 2030 till lokala hållbarhetsmål.

Lokala hållbarhetsmål

Varbergs kommuns lokala hållbarhetsmål är baserade på de globala målen i Agenda 2030 och de består av tre inriktningar:

• Livskraftiga ekosystem
  • Hållbar resursanvändning
  • Välmående samhälle

Våra hållbarhetsmål

Det hållbara Varberg - en temawebb

På webbplatsen Det hållbara Varberg kan du ta del av vårt klimatbokslut och läsa om goda exempel på vårt hållbarhetsarbete i kommunen.

Det hållbara Varberg

Hållbarhetsbokslut - ett sätt att följa upp arbetet

En gång per år följer vi upp hållbarhetsarbetet i ett hållbarhetsbokslut, som lyfter fram goda exempel och visar vad vi behöver förbättra för att nå hållbarhetsmålen.

Hållbarhetsbokslutet finns att läsa som pdf genom länkarna nedan. Utvalda delar av bokslutet finns också att ta del av på webben Det hållbara Varberg.

Hållbarhetspris

Som ekokommun har Varberg en ambition att gå före, dela med sig av erfarenheter och lyfta fram goda exempel som bidrar till hållbar utveckling. Därför delar vi varje år ut ett hållbarhetspris för att uppmuntra engagemang och goda initiativ för hållbar utveckling.
Hållbarhetspris

Publicerad den: