Föreningsbidrag för lokaler och anläggningar inom idrotts- och fritidsområdet

Det finns olika bidrag som din förening kan söka för att täcka en del av kostnaderna för lokaler och anläggningar. Här kan du läsa vilka riktlinjer ni behöver följa för att få ansökan beviljad.

För att kunna söka bidrag, måste din idrotts- eller fritidsförening vara registrerad och verksam i Varbergs kommun. Dessutom ska både allmänna och särskilda bestämmelser vara uppfyllda.

De allmänna bestämmelserna omfattar samtliga ideella föreningar. Det finns också särskilda bestämmelser för idrotts- och fritidsföreningar samt särskilda villkor för de olika bidragen.

Det finns olika kategorier av idrotts- och fritidsföreningar:

  • Barn- och ungdomsförening (medlemmar 7-25 år)
  • Seniorförening (medlemmar från 65 år och uppåt)
  • Förening för personer med funktionsnedsättning (medlemmar i alla åldrar)
  • Samlingslokaler
  • Hembygdsföreningar

Riktlinje för kommunala bidrag avseende kultur- och fritidsverksamhetens verksamhetsområden Pdf, 344.5 kB.

För att din förening ska kunna söka bidrag, måste Varbergs kommuns allmänna och särskilda villkor vara uppfyllda.

De allmänna bestämmelserna handlar bland annat om värdegrund, demokrati, redovisning och uppföljning.

Allmänna bestämmelser för bidrag från Varbergs kommun

För att din förening ska kunna söka bidrag, måste Varbergs kommuns allmänna och särskilda villkor vara uppfyllda.

Här kan du läsa om de särskilda villkor som måste vara uppfyllda för att din förening ska kunna söka bidrag för lokaler och anläggningar inom idrotts- och fritidsområdet:

  • Föreningen ska arbeta för att få fler aktiva medlemmar i olika åldrar till sin verksamhet.
  • Föreningen ska kunna redovisa minst 10 medlemmar samt minst 20 godkända aktiviteter under föregående år.
  • Föreningens aktiviteter ska vara alkohol- och drogfria.

Barn- och ungdomsverksamhet

För föreningar som bedriver barn- och ungdomsverksamhet, så finns även dessa villkor:

  • Föreningen ska verka för att barnens idrottsutövande är lekfullt, allsidigt och bygger på barnens egna behov och förutsättningar. Det betyder att barnidrotten, för barn upp till 12 år, är befriad från elitsatsningar, urval och utslagning.
  • Barn upp till 12 års ålder ska ha rätt att delta i det pojk-, flick- eller mixade lag som de önskar.
  • Föreningen ska se till att övergången mellan barn- och ungdomsidrotten sker successivt och tar hänsyn till varje individs behov, förutsättningar och utvecklingstakt. Med ungdomsidrott avses idrott som riktar sig till personer i åldrarna 13 - 25 år.
  • Föreningen ska säkerställa att verksamhetens ledare har grundläggande kunskap om barns fysiska, psykiska och sociala utveckling och att de är lämpade att arbeta med barn och unga.

 

Bidrag som går att söka för lokaler och anläggningar

Idrotts- och fritidsföreningar kan söka följande bidrag för lokaler och anläggningar:

  • Lokal- och anläggningsbidrag
  • Bidrag för samlingslokaler och bygdegårdar
  • Bidrag för oförutsedda kostnader
  • Investeringsbidrag
  • Kartbidrag för orienteringsklubbar

Det finns också ett investeringsbidrag som du kan söka via Boverket.

Lokal- och anläggningsbidraget riktar sig till föreningar som äger eller långvarigt hyr lokaler och anläggningar. En förening kan maximalt få bidrag för 85 procent av de totala lokalkostnaderna.

Villkor för att kunna söka bidraget

  • Föreningens verksamhet ska vända sig till barn och ungdomar eller personer med funktionsnedsättning och föreningen ska ha fått aktivitetsstöd. Bidraget kan inte sökas av seniorföreningar.
  • Föreningen ska ha kostnader för en lokal eller anläggning som antingen ägs av föreningen eller hyrs på flera års sikt. Hyran får inte vara subventionerad av Varbergs kommun.
  • Föreningen ska göra avdrag för eventuella hyresintäkter.

Två delar i bidraget

Föreningen får bidrag för motsvarande andel verksamhetsyta som andel bidragsberättigade medlemmar.

Bidraget är uppdelat i två delar:

Bidragsberättigad yta - som baseras på föreningens redovisade antal medlemmar samt redovisade kostnader för föregående år.

Medlemssumma - som baseras på antal redovisade bidragsberättigade medlemmar föregående år.

1. Bidragsberättigad yta

Inomhus - till exempel kvadratmeteryta för lokal med regelbunden städning och/eller underhåll till exempel omklädningsrum, duschar, bastu, klubblokaler, samlingssalar, kök, korridorer, expeditioner (ej förrådsutrymmen) och ridhusmanege.

Utomhus - till exempel kvadratmeteryta för fotbollsplaner, greener för golf, paddock, skateyta och tennisplaner.

2. Medlemssumma

Utgår endast till de föreningar som har sin kärnverksamhet i egna lokaler och anläggningar alternativt lokaler och anläggningar som föreningen långvarigt hyr.

Så ansöker du

Ansök om bidraget mellan den 1 januari och den 31 maj i föreningssystemet Interbook Go. Din ansökan kommer att bedömas utifrån föreningens redovisade uppgifter om föregående år.

I ansökan ska antalet kvadratmeter verksamhetsyta, kostnader för lokaler och anläggningar samt förekommande hyresintäkter rapporteras till kultur- och fritidsförvaltningen.

Om din förening har sökt och fått investeringsbidrag för löpande underhåll, får kostnaden inte tas med i ansökan. Detta gäller även om bidrag tagits emot från en annan finansiär.

Ansök i föreningssystemet Interbook Go Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Utbetalning

Om din förening beviljas bidrag, så betalas pengarna ut i juni eller juli.
Om bidraget inte beviljas, får du besked om detta via Varbergs kommuns föreningssystem Interbook Go.

Redovisning

Föreningen behöver i efterhand inte redovisa till kultur- och fritidsförvaltningen hur bidraget använts.

Bidraget för samlingslokaler och bygdegårdar riktar sig till föreningar som hyr ut sina lokaler till grupper och enskilda.

Villkor för att kunna söka bidraget

  • Föreningen ska erbjuda rimliga villkor och priser för att hyra lokalen.
  • Föreningen ansvarar för att verksamheten som bedrivs i lokalen, även när den är uthyrd, omfattas av den värdegrund och de demokrativillkor som anges i kommunens Allmänna bestämmelser.

    Allmänna bestämmelser för bidrag från Varbergs kommun

Två delar i bidraget

Bidraget är uppdelat i två delar:

  • Driftsbidrag
  • Lokalyta

1. Driftsbidrag

Din förening kan få bidrag för:

  • 50% av bygdegårdens/samlingslokalens fasta kostnader, men maximalt 150 000 kr. Till fasta kostnader räknas uppvärmning, el, vatten och avlopp och sophämtning.
  • 50% av kostnaden för underhåll av fastigheten, men maximalt 20 000 kr.
  • 50% av kostnaden för inköp av inventarier, men maximalt 10 000 kr.

2. Lokalyta

Ersättning ges per redovisad kvadratmeteryta av exempelvis samlingssal, omklädningsrum och kök. Ersättning ges inte för förrådsutrymmen.

Så ansöker du

Ansök om bidraget mellan den 1 januari och den 31 maj i föreningssystemet Interbook Go. Din ansökan kommer att bedömas utifrån föreningens redovisade uppgifter om föregående år.

Ansök i föreningssystemet Interbook Go Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Utbetalning

Om din förening beviljas bidrag, så betalas pengarna ut i juni eller juli.
Om bidraget inte beviljas, får du besked om detta via Varbergs kommuns föreningssystem Interbook Go.

Efter att driftsbidraget betalats ut och ansökningstiden passerat, fördelas resterande pengar per kvadratmeter aktiv lokalyta. Med aktiv yta avses alla ytor utom förrådsutrymmen.

Redovisning

Föreningen behöver i efterhand inte redovisa till kultur- och fritidsförvaltningen hur bidraget använts.

Bidraget för oförutsedda kostnader riktar sig till föreningar som äger eller långvarigt hyr lokaler och anläggningar. Bidraget ska inte rymmas inom övriga bidragsformer.

En förening kan maximalt få 20 000 kronor i bidrag per år.

Villkor för att kunna söka bidraget

  • Föreningen ska ansvara för underhåll av lokalen eller anläggningen.

Så ansöker du

Ansök om bidraget mellan den 1 januari och den 30 november i föreningssystemet Interbook Go.

Ansök i föreningssystemet Interbook Go Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Utbetalning

Om din förening beviljas bidrag, så betalas pengarna ut i samband med detta. Om bidraget inte beviljas, får du besked om detta via Varbergs kommuns föreningssystem Interbook Go.

Redovisning

Föreningen ska redovisa kvitton och en sammanställning av utgifter till kultur- och fritidsförvaltningen, senast två månader efter genomförandet.

Investeringsbidraget riktar sig till föreningar som äger eller långvarigt hyr lokaler och anläggningar. En förening kan maximalt få 250 000 kronor per år för nyanläggning, reparation eller inköp av inventarier.

Villkor för att kunna söka bidraget

  • Om din förening har sökt och fått investeringsbidrag för löpande underhåll, får kostnaden inte tas med i ansökan. Detta gäller även om bidrag tagits emot från en annan finansiär.

Så ansöker du

Ansök om bidraget mellan den 1 januari och den 31 mars i föreningssystemet Interbook Go.

Din ansökan ska innehålla en beskrivning och en kostnadskalkyl över den investering föreningen vill göra för att förbättra sina lokaler. Du ska också beskriva föreningens ideella insats samt meddela vilka eventuella övriga finansiärer som finns.

Om din förening har sökt och fått investeringsbidrag för löpande underhåll, får kostnaden inte tas med i ansökan. Detta gäller även om bidrag tagits emot från en annan finansiär.

Bidraget kan inte sökas retroaktivt.

Ansök i föreningssystemet Interbook Go Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Utbetalning

Om din förening beviljas bidrag, så betalas pengarna ut i april eller maj.
Om bidraget inte beviljas, får du besked om detta via Varbergs kommuns föreningssystem Interbook Go.

Redovisning

Föreningen ska redovisa genomförda insatser och en sammanställning av utgifter till kultur- och fritidsförvaltningen, senast två månader efter genomförandet.

Kartbidraget riktar sig till orienteringsklubbar som behöver ta fram kartor.
En förening kan få bidrag för 85 procent av kostnaderna, men maximalt 50 000 kronor per år.

Villkor för att kunna söka bidraget

  • Föreningen ska vara ansluten till Riksidrottsförbundet.

Så ansöker du

Ansök om bidraget senast den 28 februari via föreningssystemet Interbook Go. Din ansökan kommer att bedömas utifrån föreningens kostnader för kartproduktion föregående år.

Kostnaderna ska styrkas i ansökan.

Ansök i föreningssystemet Interbook Go Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Utbetalning

Om din förening beviljas bidrag, så betalas pengarna ut i mars.
Om bidraget inte beviljas, får du besked om detta via Varbergs kommuns föreningssystem Interbook Go.

Redovisning

Föreningen behöver i efterhand inte redovisa till kultur- och fritidsförvaltningen hur bidraget använts.

Bidrag för större investeringar i form av ombyggnad, restaurering och nybyggnad finns att söka från staten, genom Boverket.

Kostnaden fördelas på följande vis:

  • Staten betalar 50 %
  • Varbergs kommun betalar 30 %
  • Sökande förening betalar 20 %

Villkor för att kunna söka bidraget

  • Föreningen ska äga sin lokal eller ha ett nyttjanderättsavtal.
  • Föreningen får inte ta lån till förbättringar av samlingslokal/bygdegård utan godkännande av kommunen.

Så ansöker du

Ansök om bidraget senast den 1 december hos Boverket.

När du ansöker om bidraget hos Boverket, ska du skicka en kopia på ansökningshandlingarna till Varbergs kommun på ks@varberg.se. Detta för att kommunen ska kunna bedöma möjligheten att finansiera sin del av bidraget. Beredningen av ansökan om medfinansiering sker i samråd mellan kommunstyrelsen och kultur- och fritidsnämnden.

Ansök via e-tjänst på www.boverket.se Länk till annan webbplats.

Publicerad den:

Senast Ändrad: