Bandholtzgatan ombyggnad

Under hösten 2024 planeras en ombyggnation av Bandholtzgatan. Det blir exempelvis ny beläggning, fler träd och bättre plats för gång och cykel.

Under hösten planerar vi att förbättra Bandholtzgatan mellan Apelviksvägen och Knut Porses väg. Det gör vi för att öka trafiksäkerheten och skapa en bättre närmiljö.

Gatubredden kommer att behållas men körbanan för biltrafik kommer att smalnas av till cirka sex meter för att få plats med mer utrymme för gång och cykel.

Från Apelviksvägen kommer gång- cykelvägen placeras på nordöstra sida om bilvägen fram till Ringvägen, därefter på västra sidan om bilvägen. Mer information för sträcka och skiss på utformning:

Bandholtzgatan ombyggnad Pdf, 978.2 kB.

Bandholtzgatan skiss utformning Pdf, 1.3 MB.

Tidplan

Ombyggnaden beräknas starta hösten 2024.

Detta bygger vi

Ombyggnaden kommer att innebära:

  • Ny beläggning
  • Tydligare passager och hastighetsdämpande åtgärder
  • Mer utrymme för gång- och cykeltrafik
  • Reglering av parkeringarna så det är lättare att få en plats för besökande
  • Plantering av träd i befintliga grönytor
  • Ombyggnad av hållplatserna med nya väderskydd och upphöjd plattform samt ledstråk för att tillgänglighetsanpassa.

I samband med ombyggnationen kommer även ledningsarbeten att utföras. Information om hur detta påverkar fastighetsägarna kommer från ledningsägarna inför byggnation.

Mer om projektet

Den 26 maj hade vi informationsmöte om projektet. För dig som inte vara med så har vi sammanställt frågor och svar nedan.

1. Varför tas parkeringsplatserna längs Bandholtzgatan bort?

Kommunen har inte anlagt parkeringsplatser här, de har uppstått eftersom gatan är bred och parkering inte har reglerats.

Eftersom gaturummet är begränsat och för att få plats med en gång- och cykelväg får parkerade bilar inte längre plats längs med gatan. Men förslaget innebär även att vi anlägger 21 platser på gatans västra sida. Dessa kan nyttjas av alla (se fråga fyra om tidsreglering).

2. Var ska man parkera sin bil?

Som utgångsläge ska boendeparkering ske på kvartersmark (privat mark). Grundläggande riktlinjer för boendeparkering är reglerade i PBL (Plan- och bygglagen) där det står att det är fastighetsägarens ansvar att anordna parkeringsplatser på tomtmark i tillräcklig utsträckning. Vårt uppdrag är inte att anordna boendeparkering på allmän plats, vi förhåller oss till den parkeringsnorm som är politiskt beslutad för Varberg: parkering.indd (varberg.se) Länk till annan webbplats.

3. Hur många parkeringsplatser behövs per lägenhet?

Parkeringsnorm för zon 2 är enligt Varberg kommuns parkeringsnorm ( parkering.indd (varberg.se) Länk till annan webbplats. ) vid nybyggnation: 0,9 platser per lägenhet.
0,1 gäst per lägenhet. Det är fastighetsägarens ansvar att anordna parkering för boende i tillräcklig utsträckning.

4. Hur ska parkeringen regleras utmed Bandholtzgatan?

Förslaget är att parkering blir tillåten max 3 timmar mellan klockan 9-18 på vardagar och klockan 9-15 på lördagar. På söndagar är det fri parkering hela dagen. Regleringen kan komma att förändras över tid beroende på hur platserna används.

6. Kan man förhindra genomfartstrafik på Bandholtzgatan?

Det finns olika sätt att begränsa genomfart på en gata - att fysiskt stänga av, skylta eller begränsa framkomligheten och på så sätt göra gatan mindre attraktiv att köra på. Syftet med projektet är att göra mer plats för oskyddade trafikanter och förbättra gatumiljön samtidigt som hastigheten (och därmed framkomligheten) sjunker. Det kommer även att medföra mindre genomfartstrafik och en bättre boendemiljö.

7. Vad händer med gång- och cykelvägen på den sydvästra sidan av Bandholtzgatan?

Den kommer att finnas kvar oförändrad.

8. Byts belysningen ut?

Belysningen längs gatan kommer att vara kvar som den är, ett fåtal stolpar behöver bytas ut och/eller flyttas.

9. Vilka ledningar ska bytas?

Vivab byter dricksvattenledningen på sträckan där vägen byggs om. Övriga ledningar är kontrollerade, de är i okej skick och åtgärdas därför inte nu.

Senast publicerad:

Kontakt

Liw Rehnström

Projektledare

Fakta

Ny gång- cykelväg, ny beläggning, ombyggda hållplatser, nya passager och hastighetsdämpande åtgärder.