Post från kommunen

Om du har anslutit dig till en digital brevlåda kommer du automatiskt att få delar av kommunens post digitalt. Annars kommer du att få all post från kommunen till din fysiska brevlåda.

Under 2022 började Varbergs kommun stegvis att skicka post digitalt. I dagsläget erbjuder vi digital post i samband med bland annat fakturautskick och utskick kopplade till bygglovsansökningar. Övrig post skickas ut på papper till din fysiska brevlåda.

Målsättningen är att alltmer av kommunens post ska skickas digitalt. Det är bra både för miljön och för kommunens ekonomi.

Så fungerar digitala brevlådor

Med hjälp av en uppkopplad enhet (dator, smarttelefon eller surfplatta) och e-legitimation kan du läsa din digitala post dygnet runt var du än befinner dig. Digital post skickas på ett säkert sätt och ingen obehörig kan läsa eller komma åt din post eftersom du loggar in med din e-legitimation.

Det finns tre olika digitala brevlådeoperatörer att välja mellan, Kivra, Billo och Min myndighetspost.

Mer information om digital post finns på Myndigheten för digital förvaltnings webbplats. Digital post för dig som privatperson Länk till annan webbplats.

Om du vill ha din post digitalt

Om du har tackat ja till att ta emot digital post från en annan samhällsaktör, exempelvis Skatteverket, kommer den post som kommunen skickar ut digitalt automatiskt att gå till din digitala brevlåda.

Om du inte är ansluten till en digital brevlåda kommer posten även fortsättningsvis att skickas ut på papper till din fysiska brevlåda.

Under en övergångsperiod kan du få viss post digitalt och annan fysiskt, trots att du har anslutit dig till en digital brevlåda. Det beror på att alla kommunens verksamheter ännu inte börjat erbjuda digital post.

Om du har en digital brevlåda men vill ha kommunens post på papper

Om du är ansluten till en digital brevlåda, men ändå vill ha kommunens post på pappersutskick till brevlådan behöver du själv göra en inställning i din digitala brevlåda. På länkarna nedan finns instruktioner för hur du gör för respektive digital brevlåda.

Publicerad den:

Senast Ändrad: