Trygghetslarm
För att känna dig trygg i ditt hem, och kunna kontakta någon vid akuta behov, kan du ansöka om ett trygghetslarm.
Trygghetslarmet är kopplat till Räddningstjänsten Väst. Där finns personal dygnet runt som tar emot larm, och vid behov skickar ut en larmpatrull bestående av två undersköterskor till dig.
Ansök om trygghetslarm
Du ansöker om ett trygghetslarm hos din handläggare på kommunen. På sidan Ansökan äldreomsorg kan du läsa mer om hur det går till.
Avgifter för trygghetslarm
På sidan Avgifter och kostnader för äldreomsorg kan du läsa mer om vad ett trygghetslarm kostar.
Så fungerar trygghetslarmet
Larma
Larma genom att trycka på din bärbara larmknapp. Larmet ringer då upp larmmottagaren. Efter en stund får du svar av Räddningstjänsten och kan samtala med personal utan att lyfta någon telefonlur. Larmknappen är vattentät och du kan ha den vid både dusch och bad.
Sladdarna till trygghetslarmet ska alltid sitta i
Trygghetslarmet behöver ström, låt därför alltid sladden sitta kvar i vägguttaget även när du inte är hemma eller om du reser bort.
Provlarma en gång i månaden
Provlarma en gång i månaden. Detta görs för att kontrollera larmknappens funktion.
Digitala lås
I Varbergs kommun får alla som har trygghetslarm och/eller hemtjänst och inte kan gå och öppna dörren själv, ett digitalt lås. Du kommer få antingen en nyckelgömma eller ett så kallat duo-lås monterat på din dörr. I väntan på ett godkännande så kan du behöva lämna ut en nyckel som kommer att förvaras hos Trygghetsteamet.
Fördelar med digitalt lås
Låset innebär flera fördelar för både dig som kund, miljön och för personalen i hemtjänsten och i Trygghetsteamet. Du som larmar kan få hjälp fortare eftersom personal som geografiskt befinner sig närmast ditt hem kan åka direkt till dig utan att behöva hämta nyckel på annan plats eller invänta annan personal. Detta leder till färre och kortare bilresor för personalen, samt att de inte behöver hantera ett antal olika nycklar med den administration detta innebär.
Det är enbart hemtjänstpersonalen och/eller trygghetsteamet som kommer att använda nyckelgömman eller duo-låset. Du själv fortsätter att använda din vanliga nyckel precis som du brukar. Det digitala låset är förinställt på att enbart den personal som har behörighet kan komma in till dig, vilket ökar säkerheten för dig som kund.
Både nyckelgömman och duo-låset är godkända av Svenska Stöldskyddsföreningen, vilket innebär att varken hemförsäkringen eller brandskyddet på din dörr påverkas.
Kostnadsfri montering
Monteringen och den nya lösningen är helt kostnadsfri för dig som kund och låset tas enkelt bort av personalen vid flytt eller om hemtjänstinsatser eller trygghetslarmet avslutas. Kommunens Hjälpmedelsservice kommer att montera nyckelgömman eller duo-låset. De tar kontakt med dig för att boka tid för monteringen som tar ca 10-20 minuter.
I första hand kommer duo-låset, som monteras i själva låskolven, att monteras. I vissa fall, där det inte går att montera ett duo-lås, kommer en s.k nyckelgömma att användas. Nyckelgömman monteras på ytterdörrens gångjärn och i den sitter din vanliga nyckel till din dörr. Gömman öppnas med den digitala nyckeln som hemtjänsten eller trygghetsteamet använder.
För dig som bor i lägenhet kommer Varbergs kommun att ta kontakt med din fastighetsägare eller bostadsrättsförening för godkännande av monteringen av lås.
Mer information och frågor
Om du har frågor kring nyckelhanteringen eller vill ha mer information är du varmt välkommen att kontakta låsansvariga tekniker på Hjälpmedelsservice vi telefon 0709-42 12 10 eller e-post: hjservice@varberg.se.
Publicerad den:
Senast Ändrad: