Hemleverans av mat
Om du inte längre klarar av att göra dina inköp av dagligvaror eller har svårt att själv laga mat på grund av ålder, sjukdom eller funktionsnedsättning finns det möjlighet att ansöka om hjälp.
För att få hjälp med inköp och kylda färdigrätter behöver du först skicka in en ansökan eller kontakta en omsorgshandläggare.
Det gör du här: Ansökan äldreomsorg.
Maten beställs från en upphandlad leverantör
Varbergs kommuns leverantör heter Citybutikerna i Göteborg och är en del av Hemköp.
Citybutikerna är specialiserade och har god erfarenhet av att leverera matvaror till personer med hemtjänst. De har både vanliga dagligvaror och färdiga maträtter som är kylda eller frysta.
Priset på varorna du beställer kan jämföras med priset i fysiska butiker. Du betalar inte butiken någon avgift för att maten plockas eller levereras hem till dig, det står kommunen för. Du kan ta del av extrapriser och erbjudande via Citybutikernas hemsida, och registrera dig för Citybutikernas bonussystem.
Hemtjänsten kan inte handla åt dig hos någon annan nätbutik eller matvarubutik. Du kan inte heller få hjälp att handla från enskild fiskhandlare eller göra andra ärenden, som exempelvis köpa lotter.
Du beställer tillsammans med hemtjänsten
Du beställer det du behöver via Citybutikernas webbplats. Hemtjänstens personal gör beställningen åt dig, eller tillsammans med dig på en läsplatta eller dator som personalen har med sig. Har du egen dator eller surfplatta så får du givetvis använda den. Om du vill lära dig hur du gör och sköta inköpen själv, så har hemtjänsten möjlighet att visa dig hur det går till.
Webbplats för beställning: new.matdirekt.se Länk till annan webbplats..
Stödinköp
Akuta beställningar och stödinköp får endast göras i undantagsfall. Stödinköp av hemtjänsten görs exempelvis om du nyligen kommit hem från sjukhus, om du fått beslut om hjälp med inköp och det blir ett glapp mellan beslut och leverans eller om hemtjänstpersonalen har missat att beställa varor.
När akuta beställningar behöver genomföras under vardagar kontaktas alltid Citybutikerna i första hand. På helger är det i första hand anhöriga som gör stödinköp. I andra hand gör hemtjänstpersonalen stödinköp av de nödvändigaste varorna fram till nästkommande leverans.
Varorna levereras hem till dig
Vi gör beställningen några dagar innan det är dags för leverans. När ordern är lagd går det inte att ändra i beställningen. Hemtjänsten informerar dig om vilken dag som din mat kommer att levereras.
Chauffören som kommer med din leverans kör i en bil som är märkt med Citybutikernas logga och bär Citybutikernas kläder, så att de är lätta att känna igen. Chauffören kan även visa sin legitimation. Du lämnar inga pengar eller kontokort till chauffören.
Kan du öppna dörren själv och ta emot varorna så gör du det. Om du inte kan öppna din dörr själv vid leverans kommer leverantören att ha tillgång till din digitala nyckel och kan gå in till dig för att leverera maten. För dig som inte klarar av att packa upp själv så packar leverantören upp kyl- och frysvaror. Resterade varor packar du själv in eller så gör din hemtjänst det vid nästkommande besök.
Skulle du mot förmodan inte var hemma när leverans sker eller av speciella skäl inte kan ta emot leverans själv, då kommer varorna att levereras till din hemtjänstgrupp som sedan avtalar tid med dig för leverans.
Betalning
Din första faktura kommer på papper. Om du vill att fakturan ska skickas till en annan adress eller om du vill ha digital faktura så kontaktar du din hemtjänstgrupp. Efter det kan du välja att betala via faktura eller autogiro. Det kostar inget extra att betala med faktura eller autogiro. Du behöver inte ha Bank-ID.
Det smidigaste sättet att betala är via autogiro eftersom du inte behöver hålla reda på när fakturan förfaller utan pengarna dras direkt från ditt konto. Om du vill betala med autogiro ska du skicka in blanketten för anmälan om autogiro. Om du inte fått blanketten kan du be att få den av hemtjänstpersonalen.
Du kan även välja att betala via en samlingsfaktura med 30 dagars betalfrist. Fakturan går att få på mejl eller som pappersfaktura med posten. Meddela din hemtjänst till vilken adress eller mejladress som du vill ha fakturan till.
Mer information
Om du har frågor eller vill ha mer information om att handla digitalt kan du kontakta din hemtjänstgrupp.
Om du gjort en beställning och har frågor om din faktura eller vill göra en reklamation av en vara, kontakta Hemköp Masthuggstorget.
Telefon: 031- 85 66 30 (tonval 1).
Telefontid: 8.00 - 11.00 samt 12.00 - 14.00.
Publicerad den:
Senast Ändrad: