Visualisering och 3D

För att visa hur Varberg kan utvecklas och växa, visualiserar vi många planer och idéer med stöd av drönare och 3D-modellering. Med drönar mäter och fotograferar vi, medan 3D-modellen visar hur framtida stads- och samhällsmiljöer skulle kunna se ut.

Visualiseringen ska göra det lättare för alla att i ett tidigt skede förstå vad som ska förändras och hur det kan komma att se ut. Det kan till exempel handla om hur byggnader och grönska samverkar, hur skuggor faller eller hur en tänkt torgyta fungerar tillsammans med omgivningen.

Visualisering är ett verktyg som kan bidra till insyn och delaktighet, eftersom det blir lättare för fler att förstå hur bygg- och utvecklingsidéer kan komma att se ut.

Exempel på visualiseringar av Varbergsmiljöer är hur järnvägsytan kan utvecklas när spåret läggs under mark och hur första delen av den planerade stadsdelen Västerport kan komma att se ut.

Animering

Ett exempel på visualisering är 3D-animering i form av rörlig video skapad ur 3D-modeller. Animering kan vara fördelaktigt när man vill visa ett realistiskt perspektiv över en plats sedd från olika vinklar, höjder och avstånd.

Samma animeringsteknik kan också användas för att återskapa äldre miljöer och byggnader. Syftet kan vara att gestalta och dokumentera äldre platser.

360-rundtur

360-bilder är en teknik som vi använder för att visa ett projekt eller område med större geografisk utbredning. Genom att klicka sig fram och rotera runt i olika bilder får man en bra översyn över ett större område.

Berättarkarta

Med hjälp av berättarkarta kan vi visa olika förslag och lösningar i en karta kombinerat med text och bilder. Ett exempel på berättarkarta är visualisering av vad som kan ske med gamla spårområdet då tunnelprojektet avslutas. Berättarkartor kan också användas för att visa en fin vandring- eller cykelled.

Berättarkarta Gamla spåret Länk till annan webbplats.

Publicerad den:

Senast Ändrad: