Välkomsten visar vägen
En egen bostad, undervisning i svenska, ekonomiskt bistånd och förskoleplats till barnet. Det är några av alla frågor som en nyanländ behöver hjälp med. Det digitala verktyget Välkomsten förenklar vardagen för dem som möter nyanlända i olika sammanhang.
Vi har kartlagt vilka kontakter nyanlända har med kommunen och andra myndigheter under sina första två år i Varberg, efter att de fått uppehållstillstånd och blivit anvisade till kommunen. Det handlar om allt ifrån id-kort och bankkonto till hälso- och sjukvård samt behov av försäkringar. Vem man ska vända sig till i vilka frågor kan ibland vara komplicerat även för dem som arbetar med frågorna.
Vi har byggt det digitala verktyget Välkomsten, som ger en tydlig överblick av olika kontakter och i vilken ordning de sker tillsammans med information och länkar till myndigheter och verksamheter.
Välkomsten lanserades i november 2022 och förhoppningen är att verktyget ökar kunskapen och förståelsen för den nyanländes situation i mottagandet och bidrar till bättre bemötande och god service. Verktyget kan användas av såväl de som möter nyanlända i sitt arbete som frivilligorganisationer och grannar.
Välkomsten är ett samarbete mellan Varbergs kommun och Arbetsförmedlingen och finansieras av Länsstyrelsen i Halland.
Senast publicerad:
Hållbarhetsmål
Varberg är ett rättvist och inkluderande samhälle.
Agenda 2030
Mål 3: God hälsa och välbefinnande
Mål 5: Jämställdhet
Mål 10: Minskad ojämlikhet
Mål 11: Hållbara städer och samhällen
Mål 16: Fredliga och inkluderande samhällen