Rapporter

Varje delmoment i det systematiska kvalitetsarbetet innehåller analys över utbildningens kvalitet som sedan dokumenteras i rapport/PM till förskole- och grundskolenämnd. När rapporter har behandlats i nämnden publiceras de här för alla medarbetare och andra att ta del av. Identifierade utvecklingsområden som beskrivs i rapporterna fördjupas med rektorer och/ eller andra chefer i förvaltningen som ett sista steg i varje delmoment.

Undervisning och ledarskap i fritidshem, grundsärskola och grundskola

Delmomentet undervisning och ledarskap börjar med elevenkät och samtal med elever i årskurs 5 och 8 i grundskolan. Lärare från skolorna och representanter centralt från förvaltningen träffas sedan för dialog om undervisningens kvalitet.

Underlag från elev- och lärarperspektivet delges sedan rektorerna och blir ett av underlagen för kvalitetsdialog mellan rektorer och representanter centralt från förvaltningen.

I kvalitetsdialogen är utvecklingsplansarbetet på skolorna också i fokus. Fritidshem och grundsärskola ingår i processen från kvalitetsdialogerna och framåt. Processen innebär en möjlighet för rektor att få stöd i analysen av sitt utvecklingsplansarbete och för förvaltningen centralt av verksamhetsplansarbetet.

Undervisning och ledarskap i förskola

Delmomentet undervisning och ledarskap börjar med personalenkät i förskola och därefter lärandebesök mellan förskolor. Detta är nya moment som startar hösten 2020. Förskollärare från förskolorna och representanter centralt från förvaltningen träffas sedan för dialog om undervisningens kvalitet.

Underlag från förskollärarperspektivet delges sedan rektorerna och blir ett av underlagen för kvalitetsdialog mellan rektorer och representanter centralt från förvaltningen.

I kvalitetsdialogen är utvecklingsplansarbetet på förskolorna också i fokus. Processen innebär en möjlighet för rektor att få stöd i analysen av sitt utvecklingsplansarbete och för förvaltningen centralt av verksamhetsplansarbetet.

Förutsättningar och resultat

Förskola

Förutsättningar och resultat är en analysrapport för den kommunala förskolan. Fokus är hur olika förutsättningar påverkar förskolans kvalitet och likvärdighet samt en uppföljning av vårdnadshavarenkäten. Utgångspunkten i rapporten är statistikunderlag, där några centrala områden fördjupas i workshop med rektorer, vilket ligger till grund för analysen. Workshop mellan rektorer har också bidragit till ett kollegialt lärande.

Grundskola, anpassad grundskola och fritidshem

Avstämningen innebär uppföljning och analys av resultat i det pedagogiska uppdraget såsom betyg, närvaro, personal, resursfördelning och skolorganisation. Varje år identifieras några mönster som fördjupas i workshop med rektorer, vilket ligger till grund för rapporten. I grundskolan läggs ett stort fokus på elevernas måluppfyllelse och kunskapsprogression utifrån omdömen, prov och betyg.

Förutsättningar och resultat 2023 Pdf, 1 MB.

Äldre rapporter

Förutsättningar och resultat 2022 Pdf, 9.6 MB. - Förskola, grundskola, grundsärskola och fritidshem.

Värden och lika möjligheter 2022 Pdf, 702.3 kB. - Analysrapport för Varbergs kommunala förskola, grundskola,
grundsärskola och fritidshem.

Publicerad den:

Senast Ändrad: